Miljoonilta köyhiltä lapsilta jää nyt kouluateria saamatta - Katso maailmanlaajuinen tilanne kartalta

Kouluruokaa vaille jää nyt yli 12 miljoonaa koululaista, joiden kouluruoka on ollut Maailman ruokaohjelma WFP:n kouluruokaohjelman varassa.

Koululaiset jonottavat kouluruokaa
Päivän ainoalle lämpimälle aterialle oli kova kysyntä Kakuma-Kalobeyein pakolaisleirin koulussa Keniassa tammikuussa. Nyt koulu on suljettu koronavaaran vuoksi. Kuva: Elina Laiho / YK-liitto.

Koulujen sulkemisen myötä sadat miljoonat lapset ovat jääneet ilman kouluruokaa. Köyhimmissä maissa kouluruoka on suurelle osalle lapsista päivän ainoa lämmin ateria.

YK:n alainen Maailman ruokaohjelma WFP on julkaissut kartan, joka kertoo tilanteen kehittymisestä ja tilastoi niiden lasten määrän, jotka eivät enää saa kouluruokaa.

Maailmanlaajuisten lukujen lisäksi kartta näyttää, kuinka moneen lapseen tilanne vaikuttaa kussakin maassa.

Kouluja on suljettu kokonaan tai osittain 48 sellaisessa maassa, jossa Maailman ruokaohjelma on toimittanut ruokaa koululaisille. Kouluruokaa vaille jää nyt yli 12 miljoonaa koululaista, joiden kouluruoka on ollut WFP:n kouluruokaohjelman varassa.

Määrän odotetaan kasvavan edelleen.

”Työskentelemme kumppanien, mukaan lukien UNICEFin, kanssa löytääksemme ratkaisuja joiden avulla voimme varmistaa, että lapset saavat epätoivoisesti tarvitsemaansa apua koulujen pysyessä suljettuina pandemian aikana”, sanoo WFP:n kouluruokaohjelman johtaja Carmen Burbano.

Koronakriisin levitessä YK on perustanyt COVID-hätäapurahaston, johon Suomen YK-liitto kerää lahjoituksia. Osallistumaan pääset tästä.

Kouluruokailukartta
Kuvakaappaus WFP:n kartasta torstaina 2.4.2020. Kuva: WFP.