Mikä on kaikkien oikeus, muttei kaikkien ulottuvilla?

Päiväkoti-ikäinen lapsi harjoittelee kirjoittamista, Tachilek Myanmar. Kuva: UN Photo/Kibae Park

Eilen vietettiin kansainvälistä lukutaitopäivää, jonka tarkoituksena on korostaa luku- ja kirjoitustaidon merkitystä maailmanlaajuisesti. YK-liitto oli mukana lukutaitopäivässä järjestämällä yhteistyötahojen kanssa tapahtuman "Jokaisella on oikeus lukea" lauantaina 7.9. Narinkkatorilla. Tapahtumassa jaettiin aiheeseen liittyvää materiaalia ja sen avasi YK-liiton puheenjohtaja, sekä kansanedustaja, Sofia Vikman.

UNESCO on juhlistanut lukutaitopäivää 8. syyskuuta jo yli 40 vuoden ajan muistuttaakseen, että luku- ja kirjoitustaito on ihmisoikeus ja perusta kaikelle oppimiselle. Teemapäivää viettämällä UNESCO haluaa muistuttaa, että lukutaidon avulla voidaan parantaa elämänlaatua, poistaa köyhyyttä ja vähentää lapsikuolleisuutta, hillitä väestönkasvua sekä saavuttaa sukupuolten välistä tasa-arvoa, rauhaa, demokratiaa sekä edistää kestävää kehitystä.

Käsitys luku- ja kirjoitustaidosta on viime vuosina kehittynyt. Lukemisen, kirjoittamisen, numeerisen taidon sekä yhteiskunnallisten ja taloudellisten merkitysten lisäksi luku- ja kirjoitustaitoon liitetään myös yksilöiden erilaiset tavat oppia globaaleissa tietoyhteiskunnissa. Tänä vuonna kansainvälisenä lukutaitopäivänä halutaan painottaa erityisesti sitä, että luku- ja kirjoitustaito kuuluu kaikille, ja samalla luoda edellytykset myös kehittyneelle luku- ja kirjoitustaidolle osana elinikäistä oppimista.

Luku- ja kirjoitustaito on perusta oppimiselle, paremmalle hyvinvoinnille ja toimeentulolle; se on osa kestävää kehitystä. Lukutaitoiset vanhemmat todennäköisemmin lähettävät lapsensa kouluun ja luku- ja kirjoitustaitoisilla on ylipäätään paremmat mahdollisuudet jatkaa opintojaan. Yhteisöt, joissa lukutaitoa kehitetään, ovat myös valmiimpia sopeutumaan kehitykseen.

Tällä hetkellä aikuisten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidon taso on kasvussa, mutta silti 774 miljoonaa aikuista ei osaa lukea tai kirjoittaa. Heistä selvä enemmistö, kaksi kolmasosaa, on naisia.  Nuorista puolestaan lukutaidottomia on 123 miljoonaa, heistä 76 miljoonaa nuoria naisia. Lapsista 57 miljoonalla ei ole mahdollisuutta koulutukseen ja 25 % koulun aloittaneista joutuu keskeyttämään sen varhaisessa vaiheessa, mikä puolestaan vaikuttaa lukutaidottomuuteen. Myös aikuisten lukutaidottomuuden syinä nähdään liian lyhyt koulutus ja väestönkasvu.

Lue lisää: (Literacy Day 2013: UNESCO) (UNESCO Institute of Statistics: Literacy day 2013) (MDG report 2013) (Global LIFE Mid-term Evaluation Report 2006-2011)