Merkittävän hiilidioksidikynnyksen saavuttaminen varjostaa tulevia ilmastoneuvotteluita

UNFCCC:n ilmastonmuutoskonferenssi Bonnissa saa jatkoa kesäkuussa (Kuva: UNFCCC)

YK:n ilmastopuitesopimus UNFCCC tiedottaa maan ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden saavuttaneen historiallisen korkean 0,4 promillen kynnyksen. Vastaavanlaista pitoisuutta ei ole mitattu koskaan ihmiskunnan historiassa. Viimeksi näin lämmintä on arvioitu olleen plioseenikaudella miljoonia vuosia sitten. UNFCCC:n pääsihteeri Christina Figueres muistuttaa, että maailmalla on nyt pystyttävä tekemään "poliittisia ratkaisuja, joilla todella pystytään kohtaamaan nämä vaaralliset olosuhteet", ja huomioitava, mitä uutinen merkitsee inhimilliselle turvallisuudelle, hyvinvoinnille ja taloudelliselle kehitykselle.

UNFCCC:n avustavien toimielinten ja Durbanin toimintaohjelman kokoontuessa Bonnissa 3.-14. kesäkuuta uutista käsitellään varmasti, vaikka se ei varsinaisesti tullutkaan yllätyksenä. Deutsche Wellen haastatteleman Chilen delegaation neuvottelijan Andrés Pirazzolin mukaan yksi tämän hetken ongelmista on se, että rikkaiden maiden mielestä kehittyvien maiden kasvavat päästöt ovat nousemassa sen kanssa samalle tasolle, minkä takia globaalien toimien päähuomio tulisi niiden mielestä keskittää ilmastonmuutoksen vaikutuksista kärsivien maiden avustamisen sijaan päästöjen lieventämiseen. Väite saa osin tukea IEA:n uusimmasta raportista, jonka mukaan kehittyneiden markkinatalousmaiden yhteistyöjärjestö OECD:n ulkopuolisten maiden öljynkysyntä on noussut alkuvuonna 2013 ensimmäistä kertaa OECD-maita korkeammaksi.

UNDP:n pääjohtaja Helen Clark kuitenkin korostaa, että kestävän kehityksen tavoitteet saavuttaaksemme energiankäytön on oltava kestävää ja rohkeita ilmastopäätöksiä tulee tehdä sekä varakkaissa, raskaalla hiilijalanjäljellä kehittyneissä että vielä kehittyvissä valtioissa. Huomionarvoisiksi esimerkeiksi hän nostaa Saksan, joka on toiminut lähivuosina muutosjohtajana energiapolitiikkansa linjanvedoilla, ja Etiopian, joka pyrkii hiilineutraaliksi keskituloiseksi valtioksi vuoteen 2030 mennessä miljardien dollarien panostuksilla.

'Ovet sulkeutuvat', jos pikaisia ratkaisuja ei tehdä

Sitran huhtikuussa Helsingissä julkaiseman kestävän tulevaisuuden keskustelupaperin myötä kestävää kehitystä käsiteltiin myös siitä näkökulmasta, miten hyvinvointia voidaan kehittää taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla. Paperia julkistustilaisuudessa kommentoineet asiantuntijat totesivat Suomellakin olevan erinomaiset edellytykset toimia muutosjohtajana.

Sternin ilmastonmuutosraportin kirjoittaja Dimitri Zengheliksen mielestä on myös tärkeää keskustella ilmastonmuutoksen riskien torjumisesta kustannustehokkuuden näkökulmasta. Hänen argumenttinsa on, että kestävään kehitykseen investoiminen on tällä hetkellä erityisen kannattavaa, koska talouslaman aikana resurssikustannukset ovat alhaisia. Pysähtyneiden sijoitusmarkkinoiden takia olisi nyt hyvä aika aloittaa se siirtymäkausi, joka kuitenkin on edessä tulevaisuudessa. Prosessi on joka tapauksessa saatava joskus käyntiin, ja Zenghesis toteaakin, että  joka vuosi kun päätöksiä muutoksen aloittamiseksi ei tehdä, "tietyt ovet sulkeutuvat."

"Pystymme vielä torjumaan ilmastonmuutoksen pahimmat seuraukset, mutta se vaatii merkittäviä ja kiihdytettyjä toimia sekä kansainväliseltä yhteisöltä, valtioiden hallituksilta että talousmaailmalta”, Figueres painottaa. Uutinen hiilidioksidikynnyksen saavuttamisesta otettiin jo vastaan huolestuneesti YK:n yleiskokouksen kestävän kehityksen temaattisessa keskustelussa viime torstaina New Yorkissa. Samanlaista reaktiota voitaneen odottaa Bonnin konferenssilta.

Lisätietoa:

Ahead of June climate change talks, UN body urges coordinated response to Co2 ‘danger zone’ (UN News

Climate negotiations inch closer to global pact (Deutsche Welle)

'We stand on the mountain of development and for the first time, mother earth is sending invoices back', General Assembly told during high-level debate (YK:n yleiskokous)

Five reasons why an oil-free future is possible (RTCC

Green energy saves more than the environment (Helen Clarkin blogikirjoitus

Dimitri Zenghelis Sitran kestävän tulevaisuuden seminaarissa 22.4.2013. (Sitran Youtube-kanava)

Termistöä: (lähde: UNFCC):

UNFCCC: United Nations Framework Convention on Climate Change, suom. Ilmastonmuutosta koskeva Yhdistyneiden Kansakuntien puitesopimus.

SBSTA / SBI = Subsidiary Body for Scientific and Technological Advice / Subsidiary Body for Implementation, toimielimet joiden tehtävänä on avustaa ilmastosopimuksen vuosittain kokoontuvaa päättävää osapuolikonferenssia UNFCC:ssä. Kokoontuvat perinteisesti samanaikaisesti ainakin kaksi kertaa vuodessa.

ADP: Ad Hoc Working Group on the Durban Platform for Enhanced Action, UNFCCC:n Durbanissa marras-joulukuussa 2011 perustama toimintaohjelma, jonka tarkoituksena on valmistella viimeistään vuoteen 2015 mennessä sitova ilmastosopimus.

Teksti: Tatu Virta