Maanjäristykset kuluneen vuosikymmenen tuhoisin luonnonkatastrofi

5.2.2010

Kuluneen vuosikymmenen luonnonuhkia arvioinut raportti julkaistiin vain muutama viikko sen jälkeen, kun Haitissa sattui tuhoisa maanjäristys, joka on vaatinut ainakin 112 000 ihmishenkeä.

Raportti laskee, että kuluneella vuosikymmenellä luonnonkatastrofien aiheuttamista kuolemista lähes 60 prosenttia liittyi maanjäristyksiin. Myrskyissä menehtyi 22 prosenttia, äärimmäisissä lämpötilan vaihteluissa 11 prosenttia.

Kaksi miljardia ihmistä joutui luonnonuhkien vaaravyöhykkeelle, ja heistä 44 prosenttia kärsi tulvista ja 30 prosenttia kuivuuskausista. Maanjäristykset koskettivat vain neljää prosenttia tästä väestöstä. Onkin huomautettava, että monet luonnonuhat ovat hitaita ja niihin ehditään varautua, kun taas maanjäristykset iskevät yllättäen, kuin salama kirkkaalta taivaalta.

"Maanjäristykset jättävät jälkensä suhteellisen pienelle alueelle, kun taas tulvat ja hurrikaanit tuhoavat suurempia alueita, mutta aiheuttavat vähemmän suoria kuolemia", huomautti raportin johtaja Debarati Guha-Sapir.

Viime vuosikymmenen tuhoisin luonnonkatastrofi oli tapaninpäivän 2004 tsunami, joka vei 226 408 ihmisen hengen. Tsunamin aiheutti merellä sattunut voimakas maanjäristys.

Raportin mukaan viimeisen 110 vuoden aikana neljä viidestä maanjäristysten aiheuttamista kuolemista on sattunut kehitysmaissa. Vuonna 2000 yhdeksän kymmenestä riskialueella elävästä ihmisestä eli kehitysmaissa. Näillä alueilla ei osata varautua tarpeeksi hyvin maanjäristyksiin; asiantuntijoita on vähän, varusteista on pulaa ja koordinointi puuttuu. Haitin katastrofi on tästä valitettavan osuva esimerkki.

Lue englanninkielinen artikkeli aiheesta täältä.