Maailmanpankin raportti: Kehitysmaiden investoitava nuorisoonsa

Maailmanpankin kehitysraportti 2007, "Development and the Next Generation" kiinnittää huomion maailman nuorisoon. Kehitysmaissa on tällä hetkellä 1,3 miljardia nuorta. Raportti toteaa, että nuorten ihmisten määrä maailmassa on tällä hetkellä suurin koskaan. Tämä asettaa haasteita maiden hallituksille vastata nuorten tarpeisiin, jotta heistä kehittyy vastuullinen tulevaisuuden sukupolvi.

Koulutuksen puute on suurin este nuorten etenemiselle elämässään. Se ei kuitenkaan ole ainoa päkohta. Raportti nostaa esille muun muassa seuraavat asiat:

- Maailmanlaajuisesti lähes puolet työttömistä ihmisistä on nuoria
- 500 000 alle 18-vuotiasta nuorta tulee rekrytoiduksi sotilaallisiin ryhmiin
- Noin 300 000 alle 18-vuotiasta nuorta on ollut mukana aseellisessa konfliktissa maailmanlaajuisesti
- 13 miljoonaa teini-ikäistä tyttöä synnyttää vuosittain lapsen
- Maailman kaikista HI-viruksen kantajista lähes puolet on nuoria

Kaksi raportin kirjoittajista, Emmanuel Jimenez ja Mamta Murthi kävivät keskusteluja nuorten kanssa ymmpäri maailman. Kirjoittajien mukaan nuoret haluavat saada äänensä paremmin kuuluviin.

"Nuoret tunsivat usein, että heidät määritellään riskitekijäksi. Itse he näkevät itsensä muutosagentteina, voimana joka tuo energiaa ja inspiraatiota yhteiskuntiin", toteaa Murthi.

Nuoret kohtaavat kuitenkin useita haasteita elämässään. Ensimmäinen koskee mahdollisuutta kouluttautua, ja toinen mahdollisuutta tehdä valintoja eri vaihtoehtojen välillä. Kolmas haaste liittyy mahdollisuuteen muuttaa suuntaa myöhemmin - vääriäkin valintoja tulee väistämättä tehtyä, ja sen jälkeen on voitava jatkaa teen päin.

Tärkein panostuksen kohde hallitusten taholta on koulutuspaikkojen määrän ja laadun lisääminen. Ilman koulutuksen kautta hankittuja perustaitoja on mahdoton elää hyvää elämää ja osallistua oman maansa kehittämiseen, raportissa todetaan.

Nuoret kohtaavat nyt myös uusia terveysriskejä. Esimerkiksi HIV/AIDS:ia ei ollut vielä 30 vuotta sitten. Maailmanpankin raportti korostaakin, että tämän päivän haasteet muuttuvat tulevaisuuden ongelmiksi, mikäli toimenpiteisiin ei ryhdytä ajoissa.

Artikkeli englanniksi