Lintuinfluenssa: Annan kehottaa hallituksia nopeaan toimintaan

YK:n pääsihteerin Kofi Annanin mukaan maailman valtioiden hallituksilta tarvitaan nyt pikaisia toimia, jotta lintuinfluessan leviäminen voidaan estää. Annan korostaa, että on huolehdittava erityisesti lääkkeiden saatavuudesta sekä pyrittävä muuttamaan ihmisten tapoja elää eläinten kanssa.

Annan painottaa myös kaikenlaisen tietotaidon vaihtoa influenssaan littyen. Pekingin kokouksen (17.1-18.1) tuloksena lintuinfluenssan torjuntaan luvattiin 1.9 miljardia dollaria. YK:n lintuinfluenssa koordinaattori David Nabarro ilmoitti kokouksen alla, että taudin leviämisen estämiseen tarvitaan ainakin 1,4 miljardia dollaria (11,2 miljardia euroa).

Maailmanterveysjärjestö (WHO) on alkanut rakentaa eri puolille maailmaa rokotevarastoja, jotta lääkejakelu toimisi nopeasti myös hätätilanteessa. WHO on varoittanut, että lintuinfluenssa saattaa muuntua muotoon, jossa tauti tarttuu ihmisestä toiseen, joilloin tautiin voi kuolla kymmeniä miljoonia ihmisiä.

Toistaiseksi viirus on siirtynyt tartunnan saaneelta eläimeltä ihmiselle. Lintuinfluenssa on aiheuttanut 80 ihmisen kuoleman. Uhreista suurin osa on vietnamilaisia: 42 henkilöä. Yli 140 miljoonaa lintua on tapettu taudin taltuttamiseksi.

Lintuinfluenssa on nyt saavuttanut kriittisen maantieteellisen sijainnin Turkissa - Euroopan, Afrikan ja Aasian risteyskohdassa. Mikäli virus leviää Afrikkaan, vaikutukset voivat olla katastrofaaliset maanosan nykyisen köyhyyden ja nälänhädän huomioon ottaen, toteaa David Harcharik YK:n ruoka-ja maatalaousjärjestöstä (FAO).

Lisää tietoa lintuinfluenssasta WHO:n sivuilla