Libyassa kadonnut satoja tahdonvastaisesti

28.3.2011

YK:n tahdonvastaisia katoamisia käsittelevä työryhmä on huolissaan katoamisten kasvavasta määrästä Libyassa. "Tahdonvastaiset katoamiset voivat tietyissä olosuhteissa muodostua ihmisoikeusrikokseksi." varoittaa työryhmä.

Muammar Gaddafin itsevaltaisesti johtamaa valtiota on kritisoitu jo pitkään törkeistä ilmioikeusrikkomuksista. Nyt muutamassa kuukaudessa rauhallisista oppositiomielenosoituksista verisiksi taisteluiksi muuttunut tilanne Libyassa on otollinen tahdonvastaisille katoamisille.

Työryhmän saamien tietojen mukaan levottomuuksien aikana satoja ihmisiä on viety salassa pidettyihin sijainteihin, jossa he ovat voineet joutua kidutuksen tai muunlaisen epäinhimillisen ja julman kohtelun uhreiksi, tai jopa tulleet tapetuksi. Suuressa osassa Libyan tapauksista näiden kadonneiden kohtalo ja sijainti on vielä selvittämättä, kertoo kadonneiden kohtalon selvittämisessä auttava elin uudessa tiedotteessaan. Lisäksi valtaosa katoamisista jää edelleen ilmoittamatta tiedon puutteen vuoksi.

Työryhmä jatkaa Libyan ja alueen muiden maiden tarkkaa seurantaa. Se kehottaa kaikkia valtioita toimimaan tahdonvastaisten katoamisten eliminoimiseksi.

Tahdonvastaisia katoamisia käsittelevä työryhmä (Working Group on Enforced or Involuntary Disappearances) on YK:n Ihmisoikeuskomission vuonna 1980 perustama ryhmä, joka koostuu viidestä itsenäisestä asiantuntijasta. Ryhmän tehtävänä on selvittää ja käsitellä tahdonvastaisiin katoamisiin liittyviä kysymyksiä. Ryhmään kuuluu tällä hetkellä asiantuntija Etelä-Afrikasta, Argentiinasta, Libanonista, Ranskasta ja Bosnia-Hertsegovinasta.

UN Newsin uutinen aiheesta:

UN rights experts sound alarm on wave of enforced disappearances in Libya

YK:n tahdonvastaisia katoamisia käsittelevä työryhmä