Libya-päätöslauselma 'historiallinen'

21.3.2011

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon kehuu turvallisuusneuvoston päätöslauselmaa 1973 "historialliseksi". Turvaneuvosto äänesti viime viikolla päätöslauselmasta, jonka on määrä suojella siviilejä Libyassa. Päätöslauselma oikeuttaa kansainvälisen yhteisön YK:n peruskirjan VII artiklan nojalla käyttämään voimaa siviilien suojelemiseksi.

Ban luonnehtii Libya-päätöslauselmaa historialliseksi, sillä se vahvistaa kansainvälisen yhteisön jo vuonna 2005 sopimaa periaatetta suojeluvastuusta (responsibility to protect). Periaatteen mukaan kansainvälisen yhteisön on tarvittaessa voimakeinoin puututtavaa sellaiseen tilanteeseen, jossa jokin valtio räikeästi loukkaa oman kansansa ihmisoikeuksia.

Myös YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimisto (OHCHR) on toivottanut turvallisuusneuvoston päätöslauselman tervetulleeksi. Ihmisoikeusvaltuutetun mukaan päätöslauselma on tärkeä merkki siitä, että kansainvälinen yhteisö on sitoutunut suojeluvastuun periaatteeseen.

"Olemme erittäin huolissamme Libyan hallituksen joukkojen opposition edustajiin kohdistamasta väkivallasta", sanoo OHCHR:n tiedottaja Rupert Colville ihmisoikeusvaltuutetun toimistosta Genevestä.

YK:n pakolaisvaltuutetun toimistosta puolestaan kerrotaan, että Egyptiin suuntaavien libyalaispakolaisten määrä on ollut viime päivinä kasvussa.

UN Newsin artikkeli aiheesta