"Kun puhuminen on turvallista, hyötyy siitä koko maailma."

Maailman lehdistönvapauden päivä, jota vietetään huomenna 3. toukokuuta, lanseerattiin 20 vuotta sitten YK:n yleiskokouksessa ja sen 20. juhlavuotena sen sanoma on ajankohtaisempi kuin koskaan.

”Hallitukset, yritykset ja rikolliset hyökkäävät toimittajia ja media-alan työntekijöitä vastaan päivittäin pelottelulla, uhkailulla ja väkivallalla,” muistuttaa pääsihteeri Ban. Vuonna 2013 tänä päivänä pyritään lisäämään tietoisuutta taistelusta sananvapausrikkomuksia vastaan, journalistien turvallisuudesta ja vapaan ja avoimen internetin merkityksestä online-turvallisuuden edellytyksenä.

UNESCO:n tilastojen mukaan vain joka kymmenes media-työntekijöihin kohdistunut rikos johtaa tuomioon. Pääsihteeri Ban ja UNESCO:n pääjohtaja Irina Bokova korostivat yhteinen lausunnossa, että sananvapautta tuleekin vaalia sekä perinteisessä mediassa että ”digitaalisessa maailmassa,” jossa yhä suurempi osa uutisista tuotetaan ja luetaan.  Bloggaajat, kansalaisjournalistit ja sosiaalisen median tuottajat kohtaavat fyysisten vaarojen lisäksi ”kyberhyökkäysten, tietoturvamurtojen, kohtuuttoman valvonnan ja yksityisyyden loukkauksien kautta psykologista ja henkistä väkivaltaa.”

YK:n pääsihteerin Ban Ki-moonin viesti Maailman lehdistönvapauden päivänä (UN.org)

YK:n ja UNESCO:n yhteinen lausunto (UN.org)

Crime & Unpunishment: Why journalists fear for their safety (UNESCO:n uutisgrafiikka