Korkean tason kokous Riossa alkaa tänään

20.6.2012

YK:n kestävän kehityksen huippukokouksen (Rio+20) korkean tason osuus käynnistyy tänään Brasilian Rio de Janeirossa. Kokouksen teemoja ovat vihreä talous suhteessa köyhyyden poistamiseen ja kestävän kehityksen kansainvälisen hallinnon tehostaminen.

Suomesta kokoukseen osallistuvat ulkoministeri Erkki Tuomioja, kehitysministeri Heidi Hautala, ympäristöministeri Ville Niinistö sekä maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen. Tuomioja johtaa valtuuskuntaa. Myös YK:n pääsihteerin asettaman kestävän kehityksen paneelin rinnakkaispuheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen on matkustanut Rioon. Lisäksi Suomen valtuuskunnassa on mukana kolme suomalaista kansalaisjärjestöjen edustajaa; Suomen YK-liiton Jenni Kauppila (naisten päätoimijaryhmä), Suomen Luonnonsuojeluliiton Jouni Nissinen (kansalaisjärjestöt-päätoimijaryhmä) sekä Suomen virallinen YK-nuorisodelegaatti 2012 Cecilia Pellosmäki (lapset ja nuoret-ryhmä).

Kokouksen loppuasiakirjasta päästiin sopuun jo eilen. Vaikeiden neuvottelujen jälkeen isäntämaa Brasilian esitys kokouksen päätöksiksi hyväksyttiin viimeisessä valmisteluistunnossa yksimielisesti. Loppuasiakirja on valtioiden ja kansainvälisten järjestöjen tulevaa toimintaa ohjaava poliittinen julistus.

Kestävän kehityksen tavoitteet kovin saavutus

Ympäristöministeri Ville Niinistö arvioi, että myös luonnon kantokyvyn rajojen tunnustamisen kannalta Rion kokouksen loppuasiakirja on selvästi puutteellinen, vaikka merten suojelun suhteen edettiinkin. Kuitenkin esimerkiksi vihreä talous tunnustetaan nyt ensimmäistä kertaa kansainvälisen yhteisön yhteisesti hyväksymässä asiakirjassa.

"Kestävän kulutuksen ja tuotannon ohjelman hyväksyminen ja kestävän kehityksen tavoitteiden asettaminen erillisellä valmistelulla vuonna 2015 ovat kovimpia saavutuksia", Niinistö sanoo.

Suomen kärkihankkeet Rio+20-prosessissa - vesi ja vaihtoehtoiset hyvinvointimittarit - mainitaan loppuasiakirjassa. Sen sijaan esimerkiksi naisia ja tasa-arvoa koskevat kirjaukset jäivät toivottua valjummiksi erityisesti seksuaali- ja lisääntymisterveysoikeuksien osalta.

Riossa ei myöskään toteutunut YK:n ympäristönohjelma UNEP:n muuttaminen kansainvälistä ympäristöpolitiikkaa koordinoivaksi ympäristöjärjestöksi. UNEP:n roolia kuitenkin vahvistettiin.

Rio+20-huippukokous on Rio de Janeirossa vuonna 1992 pidetyn ympäristö- ja kehityskonferenssin 20-vuotisseurantakokous. Suomen YK-liitosta kokoukseen osallistuu Kansalaisten maailmannäyttämö -verkoston koordinaattori Jenni Kauppila.

Rio+20 -kokouksen viralliset verkkosivut
Lisätietoa kokouksen päätoimijaryhmistä