Kongon parlamenttivaalien alustavat tulokset julkaistu

Kongon demokraattisen tasavallan heinäkuisten parlamenttivaalien alustavat tulokset on julkaistu. Riippumattoman vaalikomission (Independent Electoral Commission, IEC) mukaan kummankaan presidentinvaalin pääehdokkaan, istuvan presidentin Joseph Kabilan tai varapresidentti Jean-Pierre Bomban johtama poliittinen koalitio ei ole saanut yli puolta paikoista maan 500-paikkaisessa parlamentissa.

Kabilan AMP-liittoutuma sai 224 paikkaa, Bomban RENACO noin 100. YK:n Kongon-operaation MONUC:in johtajan Stephane Dujarricin mukaan uusista kansanedustajista 42 on naisia.

Kongon perustuslaki ja vaalilaki edellyttävät, että tulosten julkistamisen jälkeen parlamentti kokoontuu 15 päivän kuluessa.

YK:n pääsihteerin edustaja Kongossa William Lacy Swing arvioi, että vaalitulokset mahdollistavat vakaan hallituksen muodostamisen, joka perustuu vahvaan enemmistöön ja sitä vastustavaan oppositioon parlamentissa.

Kabilan ja Bomban kannattajat ovat ottaneet väkivaltaisesti yhteen siitä asti, kun presidentinvaalien alustavat tulokset julkaistiin kuukausi sitten. Pitkällisten diplomaattisten pyrkimysten seurauksena pääehdokkaat ovat lupautuneet tapaamaan kasvokkain väkivaltaisuuksien lopettamiseksi. Neuvotteluihin on osallistunut myös EU:n ulkopoliittinen edustaja Javier Solana. Luottamusta herättävänä eleenä Kongon hallitus on avannut uudelleen kaksi sulkemaansa Bomban omistamaa tv-kanavaa.

Kabila ja Bomba kohtaavat toisensa presidentinvaalien toisella kierroksella 29.10.2006.

Artikkeli englanniksi