Kestävän kehityksen vauhditus Itä-Afrikassa etenee kakkosvaiheeseen

YK-liiton ja sen kumppaneiden työ kestävän kehityksen tavoitteiden puolesta saa lisävauhtia Tansaniassa, Keniassa ja Ugandassa. Ulkoministeriö on myöntänyt kakkosvaiheen rahoituksen hankkeelle, jolla kestävää kehitystä vauhditetaan alueen kansalaisjärjestöjen kanssa vuosina 2023–2026.

Kolme hymyilevää henkilöä katsoo rivissä kameraan. Taustalla pilkottaa taidemaalaus.
Suomen ja Tansanian hanketiimiläiset tapasivat Tampereella lokakuussa 2022. Tapaamisessa suunniteltiin uuden hankkeen toimintoja ja osallistuttiin Tampereen kaupungin järjestämään VLR-työpajaan. Kuva: Suomen YK-liitto.

Hanke parantaa koulutuksen ja valmennuksen keinoin kansalais- ja vammaisjärjestöjen kykyä vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon sekä lisää niiden valmiuksia tiedonhankintaan ja yhteistoimintaan viranomaisten kanssa. Laajojen kansalaiskuulemisten avulla eri väestöryhmien tavoitteet ja toiveet tuodaan mukaan päätösten valmisteluun sekä valtakunnallisella että kunkin maan paikallis- ja aluehallintojen tasolla. Vastuulliset päätöksentekijät poliitiikassa, hallinnossa ja rahoituksen alueella osallistuvat vuoropuheluun.

Hankkeen kolmella kumppanijärjestöllä on yhteensä yli tuhat jäsenjärjestöä Tansaniassa, Keniassa ja Ugandassa. Kansalaisjärjestöjen kuulemisten arvioidaan tavoittavan neljässä vuodessa yli 500 järjestöä. Lisäksi hanke järjestää kuulemisia marginalisoiduille ryhmille, joihin kuuluvat naisten, nuorten ja vanhusten lisäksi HIV/AIDS-potilaat, slummien asukkaat, alkuperäiskansat ja etniset vähemmistöt, pakolaiset ja siirtolaiset sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt. Näillä kuulemisilla tavoitellaan hankkeen aikana yli kolmea miljoonaa ihmistä.

Hankkeen keskiössä ovat kestävän kehityksen vapaaehtoiset kansalliset raportit (Voluntary National Reviews VNRs), joilla YK:n jäsenvaltiot seuraavat omaa edistymistään kohti kestävän kehityksen tavoitteita. Osallistamalla kansalaisjärjestöt raporttien kokoamiseen ja tuotantoon päättäjät saavat laaja-alaisemman kuvan sekä edistysaskelista että kehityksen esteistä ja mahdollisista keinoista ylittää niitä. Samalla kansalaisten ja päättäjien yhteydenpito tiivistyy, ongelmakohdat tunnistetaan ja rahoitus ohjautuu sinne missä tarve on suurin, hanketta toteuttavat järjestöt uskovat.

Suomen YK-liiton kumppaneita hankkeessa ovat Tansanian ja Ugandan YK-liitot sekä SDGs Kenya Forum. Ulkoministeriö on myöntänyt hankkeen kakkosvaiheelle rahoitusta neljäksi vuodeksi yhteensä 863 000 euroa.

Ensimmäinen vaihe käynnistyi vuonna 2021, jolloin Uganda liittyi Tansanian ja Kenian rinnalle Suomen YK-liiton hankemaaksi. Ensimmäisen vaiheen toiminnot jatkuvat vuoden 2024 lopulle. Hankkeen toiminnasta ja tuloksista voit lukea lisää täältä