Kestävän kehityksen päätöksiin vauhtia Tansaniassa

Tansanialaiset päättäjät tuntevat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet nyt aiempaa paremmin. Erityisen ilahduttava poliittinen päätös on se, että nuoret äidit pääsevät jälleen takaisin kouluun.

SDG workshop in Tanzania
Kuva: Richard Maguluko.

Suomen YK-liitto on Tansaniassa sitouttanut päättäjiä kestävän kehityksen tavoitteisiin paikallisen kumppanin Tansanian YK-liiton avulla. Myös kansalaisyhteiskunnan äänelle on onnistuttu saamaan aiempaa enemmän sijaa.

”Kun aloitimme vuonna 2012, Tansanian YK-liitolla ei ollut vielä mitään vaikuttamistyötä päättäjien suuntaan. Nyt on todella upeaa nähdä, millaiseksi toiminta on kasvanut”, iloitsee YK-liiton vaikuttamistyön vastaava Jenni Kauppila.

Tällä hetkellä Tansanian YK-liiton rooli on kasvanut keskeiseksi kestävän kehityksen vaikuttajaksi ja asiantuntijaksi. Järjestö koordinoi nykyisin koko maan kansalaisjärjestöjen kestävän kehityksen foorumia. Parlamenttiin on myös perustettu kestävän kehityksen ryhmä, johon kuuluu 35 kansanedustajaa. Tansanian YK-liitto toimii ryhmän koordinaattorina yhdessä sihteeristön kanssa.

”On todella hienoa, että maassa, jossa kansalaisyhteiskunnan ja median toimintamahdollisuuksia on rajoitettu, olemme onnistuneet vakiinnuttamaan kansalaisjärjestölle tällaisen roolin”, sanoo Kauppila.

Raskaana olevat tytöt pääsevät takaisin kouluun

Päättäjien keskuudessa tehty viestintä- ja vaikuttamistyö on jo tuottanut tulosta. ”Erityisen ilahduttava esimerkki vaikutuksista nähtiin viime keväänä, kun saimme kansanedustajien ryhmän ottamaan kantaa raskaana olevien tyttöjen koulunkäyntimahdollisuuteen”, kertoo Kauppila.

Aihe nousi esille hankkeessa järjestetyssä suuressa työpajassa, johon osallistui sekä kansalaisjärjestöjen että päättäjien ja virkahenkilöiden edustajia. Tansanian aiempi presidentti John Magufuli tyrmistytti aiemmin mielipiteellään, jonka mukaan raskaana olevilla tytöillä ei ollut asiaa kouluun. Sama koski myös tuoreita äitejä.

”Asia nousi keskusteluun työpajassa ja tilanteen korjaaminen oli yksi työpajassa annetuista suosituksista. On hienoa nähdä, että nuorten äitien koulunkäyntioikeus on nyt palautettu.”