Kestävä kaupungistumisen kysymyksiä ratkaistiin Keniassa - Geopoliittiset jännitteet näkyvät YK-kokouksissa

Osallistumalla YK:n toimintaan Afrikassa Suomi ja EU-maat pystyvät vaikuttamaan geopolitiikkaan. Pois jääminen antaisi jalansijaa Venäjälle ja Kiinalle.

Hymyilevä silmälasipäinen nainen seisoo ulkona aurinkoisena päivänä. Taustalla vehreä maisema ja kävelykatua reunustavat lipputankorivit.
YK:n ympäristöohjelma UNEP ja YK:n asuinyhdyskuntaohjelma UN-Habitat ovat ainoat YK:n järjestöt, joiden päämajat ovat globaalissa etelässä. ”Molemmat järjestöt tekevät erittäin tärkeää työtä niin Suomen kuin Afrikan maiden ja koko maailman kannalta”, sanoo neuvotteleva virkamies Marjaana Kokkonen ympäristöministeriöstä. Kuva: Jenni Kauppila / YK-liitto.

Kaupunkien mahdollisuuksia ratkoa planeetan ympäristökriisejä käsiteltiin tällä viikolla YK:n suurimmassa kaupunkikehitystä käsittelevässä kokouksessa Keniassa. YK:n asuinyhdyskuntakonferenssi UN-Habitat Assembly (UNHA) käsitteli kiihtyvän kaupungistumisen vaikutuksia ja mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen tavoitteita.

Kokouksessa oli esillä myös luonnon monimuotoisuuden merkitys kaupungeissa. Yli puolet maailman kahdeksasta miljardista ihmisestä asuu jo nyt kaupungeissa.

”Kaupungeissa kohdataan ilmastonmuutoksen, luontokadon ja saastumisen kolmoiskriisin seuraukset, mutta niissä myös ratkotaan näitä haasteita”, sanoo kokoukseen osallistunut YK-liiton vaikuttamistyön vastaava Jenni Kauppila. ”Ilman asukkaiden osallistumista ja vaikuttamismahdollisuuksia kaupunkisuunnittelussa ei tehdä aidosti kestäviä ratkaisuja”, Kauppila jatkaa.

Suomi saavutti päätavoitteensa – historiallinen päätöslauselma hyväksyttiin

Suomi tavoitti omat päätavoitteensa, kun konferenssi hyväksyi päätöslauselman, jonka tavoitteena on valtavirtaistaa luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemipalveluiden osuutta kaupunkisuunnittelussa.

”Lisäksi Suomen ja UN-Habitatin kestävän kehityksen kumppanuus oli vahvasti esillä korkean tason paneelikeskustelussa sekä sivutapahtumassa Afrikan maiden kanssa”, kertoo neuvotteleva virkamies Jyri Juslén ympäristöministeriöstä. Korkean tason paneelikeskustelussa Suomea edusti ympäristöministeriön kansliapäällikkö Juhani Damski.

Suomen tuki edistää YK:n työtä Afrikassa

YK:n ympäristöohjelma UNEP ja YK:n asuinyhdyskuntaohjelma UN-Habitat ovat ainoat YK:n järjestöt, joiden päämajat ovat globaalissa etelässä. Niiden toimistot sijaitsevat YK:n Afrikan päämajassa Kenian Nairobissa. Suomi on molempien järjestöjen pitkäaikainen tukija ja kumppani.

YK:n ympäristöjärjestö UNEP vastaa maailman ympäristön tilasta, tekee tieteellisiä raportteja ja tukee kehitysmaiden kapasiteetin kasvattamista ympäristölainsäädäntöön ja ympäristönsuojeluun liittyvissä kysymyksissä. YK:n asuinyhdyskuntaohjelma UN-Habitat tukee kehitysmaita kestävään kaupungistumiseen, rakentamiseen ja asumisen oikeuteen liittyvissä kysymyksissä.

”Jos Suomi ja EU jäävät pois, Kiina ja Venäjä ottavat jalansijaa”

Viime vuosina on nähty melko voimakas geopoliittisen tilanteen muutos myös YK:ssa ja eri multilateraalisessa toiminnassa. Kiinan ja erityisesti Venäjän ja EU:n välillä on paljon geopoliittista kamppailua ja se näkyy myös Nairobissa YK:n päämajassa sekä UNEPin ja UN-Habitatin neuvotteluissa.

”Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että Suomi ja EU-maat osallistuvat näihin kokouksiin ja pystyvät luomaan tietynlaista vastavoimaa ja kumppanuutta esimerkiksi Afrikan maiden ja muiden kehittyvien maiden kanssa”, sanoo Kokkonen. Kokkonen arvelee, että Suomen ja EU:n pois jääminen tarkoittaisi sitä, että Kiina ja Venäjä saisivat enemmän vaikutusvaltaa Afrikan maissa.

”Sitä kautta Kiina ja Venäjä pystyisivät luomaan narratiivia, että EU:ta ei kiinnosta nämä kehittyville maille tärkeät kysymykset.”

Video file