Karpela jakoi rasisminvastaisen videokilpailun palkinnot

Kulttuuriministeri Tanja Karpela jakoi palkinnot rasisminvastaisen Samaa maata -videokilpailun voittajille Musicians Against Rasicm -konsertissa Kulttuuriareena Gloriassa rasisminvastaisena päivänä 21. maaliskuuta. Videokilpailun voittajatyöt ja parhaat palat saivat ensiesityksensä palkintogaalassa.

Alle 25-vuotiaille suunnatun videokilpailun voitti tänä vuonna Marietta Ivanovin animaatiotekniikalla toteutettu Laurea-ammattikorkeakoulun oppilastyö Kaikki samaa (muovailuvahaa). Teos nostaa esiin ihmisten monimuotoisuuden. Se näyttää rasismin ulkoisen ilmenemisen ytimen välähdyksenomaisesti - ehkä jopa uusista näkökulmista.

Toisen palkinnon sai Heltech-av -ryhmän humoristinen Derasizm, jolla on omaperäinen ja monipuolinen toteutus. Derasizm hyödyntää erilaisia ihmisiä mainosmaisessa toteutuksessaan hyvän käsikirjoituksen pohjalta.

Kolmas palkinto matkasi Vaasaan Vöyrinkaupungin koulun Kohti väärää -videolle, joka on koulumaailmaan sijoittuva tarina, jonka kautta valotetaan rasismin eri puolia. Kohti väärää teoksen vahvuus on näkökulmien moninaisuus.

Lisäksi Silent Paprika Productionsin video Tähän maailmaan sai kunniamaininnan. Keskeisenä kysymyksenä nostetaan esiin yksilön vastuu syrjintätilanteessa: "kuinka toimin jos oma - ja tässä tarinassa kertojan ainoa- ystäväni toimii väärin?"

Kovatasoisen Samaa maata -videokilpailun voittajatyöt valitsi tuomaristo, johon kuuluivat ohjaajat Saara Cantell, Jussi Castellanos, Petri Kotwica, Carolina Bermúdez Parra ja Tuukka Temonen. Kilpailun sihteerinä toimi Laura Tiensuu.

Videokilpailun ja Musicians Against Racism -iltatapahtumat järjestävät suomalaiset nuoriso- ja suvaitsevaisuustyötä tekevät järjestöt yhdessä Helsingin kaupungin nuorisoasiankeskuksen kanssa. Tapahtuman suojelija on tasavallan presidentti Tarja Halonen. Mukana ovat Rasmus-verkosto, Ihmisoikeusliitto, Suomen nuorisoyhteistyö - Allianssi, Amnesty Internationalin Suomen osasto, Suomen YK-liitto, Kulttuuriareena Gloria, Nuorten Mediakeskus, Suomen Punainen Risti, Suomen Pakolaisapu sekä Kulttuuriyhdistys Etnokult. Tapahtuman toteuttamista ovat tukeneet Opetusministeriö ja Canon oy.

Lisätietoa:
Musicians against Racism -tapahtuma: Vesa Kukkamaa, Suomen Punainen Risti
040 541 6359, vesa.kukkamaa [ät] redcross.fi

Samaa maata -videokilpailu:
Laura Tiensuu, Kulttuuriareena Gloria, puh. 040 501 5251, laura.tiensuu [ät] nk.hel.fi
Kilpailun voittajat:
Kaikki samaa (muovailuvahaa), Marietta Ivanov, 044-3381744