Maailma on myllerrysten keskellä ja kansainvälinen luottamus on käymässä vähiin. YK tarvitsee ystäviä enemmän kuin koskaan. YK on ainoa valtioiden muodostama yhteisö, jossa ratkaistaan maailmanlaajuisia haasteita demokraattisesti. Jos YK heikkenee, heikkenee kykymme rakentaa parempaa, yhteisempää tulevaisuutta.

Liity YK:n ystäviin »

Kansalaisjärjestöjen edustaja YK:n yleiskokoukseen on valittu

YK:n yleiskokoussali. Kuva: UN Photo

Kansalaisjärjestöjen edustajaksi Suomen yleiskokousdelegaatiossa on valittu SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka.

Nyt kahdeksatta kertaa valittu suomalaisten kansalaisjärjestöjen yhteinen edustaja osallistuu ulkoministeriön järjestämään New Yorkiin ja Washingtoniin tehtävään matkaan ja osallistuu YK:n yleiskokoukseen 14.-18.11.2016.

Pia Björkbackalla on laaja-alaiset yhteistyöverkostot sekä järjestö- että yrityskentässä. Hän on mm.  Suomen kestävän kehityksen toimikunnan jäsen.

Kestävän kehityksen agendan toimeenpano on yksi tulevan yleiskokouksen tärkeimmistä asiakokonaisuuksista. Pia Björkbackan valinnassa painottui hänen laaja-alaisen osaamisensa sekä hyvät yhteistyöverkostot.

Osallistuja valitaan vuosittain rotaatioperiaatteella YK:n eri toimisektoreilta: rauha ja turvallisuus, taloudellinen ja sosiaalinen kehitys, ihmisoikeudet, humanitaarinen toiminta, kansainvälinen oikeus sekä hallinto ja YK-reformit.

Esityksen kansalaisjärjestöjen edustajaksi yleiskokoukseen tekee YK-liitto.