"Kansainvälisen yhteisön autettava kärsivää Syyriaa"

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin edustajan mukaan hallituksen ja opposition taistelijoiden "ihmiselämiin vaikuttava harkitsemattomuus" kriisin edetessä on valitettavaa ja turhauttavaa. Ban ja YK:n ja Arabiliiton Syyria-lähettiläs Lakhdar Brahimi painottivat kaikkien toimijoiden vastuuta sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan, ja vetosivat kansainvälisen yhteisön yhtenäisyyteen, jonka avulla Syyrian kriisiin tulisi löytää poliittinen ratkaisu.

Banin ja Brahimin näkemyksen mukaan kansainvälisen yhteisön tulisi keskittyä tavoitteeseensa luoda Syyrialle edellytykset kaikkia sen yhteisöjä kunnioittavalle, demokratiselle rauhalle. Sveitsin Mt. Pelegrinissä keskusteltiin tänään hallituksen ja opposition viimeisimmistä lausunnoista, joiden perusteella on nähtävissä molemminpuolista halukkuutta vuoropuheluun. YK olisi valmis avustamaan keskusteluissa, joihin osallistuisi uskottava Syyrian hallituksen delegaatio ja vahva, edustuksellinen opposition delegaatio.

Maaliskuussa 2011 alkanut kansannousu presidentti Bashar al-Assadia vastaan on vaatinut peräti 70 000 ihmisen hengen, ja ajanut miljoonia syyrialaisia maanpakoon. Humanitaarista apua tarvitsevia kriisialueilla on viimeisimpien tietojen mukaan yli neljä miljoonaa.

Lue lisää: Ban, UN-Arab League envoy meet to discuss efforts to end Syrian crisis (UN News Centre)