Kansainvälinen valuuttarahasto IMF hakee pääjohtajaa

IMF eli kansainvälinen valuuttarahasto etsii uutta pääjohtajaa edellisen pääjohtajan Rodrigo de Raton erottua virastaan yllättäen viime kuussa. Valuuttarahaston jäsenvaltiot sekä kansalaisjärjestöt alkoivat eron jälkeen kampanjoida uuden pääjohtajan valintaprosessin muuttamiseksi. Yhdysvaltojen ja Euroopan välillä on ollut pitkään epävirallinen sopimus siitä, että Yhdysvallat valitsee Maailmanpankin pääjohtajan ja Eurooppa kansainvälisen valuuttarahaston pääjohtajan.

Vaikka EU-maat olivat jo sopineet keskenään suosittavansa pääjohtajan paikkaa ranskalaiselle Dominique Strauss-Kahnille, ilmoitti IMF:n johtoryhmä avaavansa paikan yleiseen hakuun ja olevansa välittämättä maantieteellisistä seikoista. Johtoryhmä määritteli nyt myös ensimmäistä kertaa toivottavan kandidaatin profiilin ja toivoi ehdokasnimityksiä kaikista jäsenvaltioista. Valuuttarahaston pääjohtajan virkaa voi täten ensimmäistä kertaa hakea Euroopan ulkopuolelta. Johtoryhmä kertoi ottavansa vastaan ehdokasnimityksiä elokuun 31. päivään asti.

Kansainvälisen valuuttarahasto toimii yhteistyössä YK:n kanssa ja sen tehtävänä on kehittää valuuttayhteistyötä sekä huolehtia 185 jäsenmaan talouden vakaudesta. IMF voi myös myöntää valtioille luottoa ulkomaisen maksuvalmiuden turvaamiseksi. IMF on saanut jo pitkään kritiikkiä osakseen kehittyvien maiden näkökulman unohtamisesta päätöksentekoprosessissa - äänestysvalta on rikkailla valtioilla. Uudistuspyyntöjä on tullut niin IMF:n sisältä kuin jäsenvaltioilta ja nyt toivotaan, että pääjohtajan viran avauduttua kaikille päätöksentekoprosessia voitaisiin muuttaa yhdenvertaisemmaksi ja läpinäkyvämmäksi.

Osa Euroopan maista on toivonut vanhan perinteen jatkuvan ja vedonnut Yhdysvaltojen tekemään Maailmanpankin pääjohtajan valintaan aiemmin tänä kesänä. Toiset Euroopan maista - ja osa itse ehdokkaista - ovat eri mieltä ja toivovat näkevänsä valinnan suoritettavan avoimesti ja yleisesti niin, että perusteena valinnalle on ehdokkaan ominaisuudet ja taidot eikä hänen kansallisuutensa. Laajempaa valintaprosessia EU-maista kannattavat esimerkiksi Iso-Britannia, Italia, Alankomaat ja Baltian maat sekä Pohjoismaat - Suomi mukaan lukien. Muita kannattajia ovat Kiina, Australia, Brasilia, Etelä-Afrikka ja Kanada.

Artikkeli englanniksi