Kansainvälinen työjärjestö kiittelee Bangladeshin vaateteollisuuden turvallisuussopimusta

Huhtikuisessa tehtaan sortumisessa kuoli yli tuhat bangladeshilaista työntekijää (Kuva: IRIN)

Bangladeshilaisissa vaatetehtaissa tapahtuneet onnettomuudet ovat saaneet monet maassa toimivat yritykset reagoimaan ilmenneihin onnettomuusriskeihin ja solmimaan alaa koskevan työturvallisuussopimuksen. Sopimuksen ovat allekirjoittaneet suuri määrä kansainvälisiä vaatetuottajia, muun muassa H&M, Benetton ja Zaran emoyhtiö Inditex. Aiemmin viime kuussa maailmalla aiheutti järkytystä onnettomuus Savarin kaupungissa, jossa vaatetehtaan sortuessa kuoli yli tuhat työntekijää.

Kansainvälinen työjärjestö on kiitellyt sopimuksen tukijoita ja muistuttaa, että työturvallisuuden parantamiseksi teollisuuden tulee toteuttaa läpinäkyvä ja mukautuva toimintasuunnitelma, joka tukee Bangladeshin virkakoneiston ja työntekijäjärjestöjen työtä. Järjestö ilmoitti myös olevansa valmis tukemaan sopimusosapuolia sopimuksen toteuttamisessa ja työskentelevänsä aktiivisesti Bangladeshin hallituksen kanssa maan työlain uudistamiseksi kansainvälisten normien mukaiseksi.

Monet maassa toimivat yritykset eivät ole vielä hyväksyneet sopimusta mutta muun muassa yhdysvaltainen Gap on kertonut eilen olevansa hyvin lähellä sen allekirjoittamista.  Reutersin mukaan 60 prosenttia maan vaateviennistä kohdistuu Eurooppaan, joten monien yhdysvaltalaisten yritysten ulosjäämisestä huolimatta sopimuksella on mahdollisuus muuttaa maata. Bangladeshin vaatteiden viennin ja tuotannon järjestön johtaja Mohammad Atiqul Islam uskoo myös, että jo sopimuksen hyväksyneiden yritysten päätökset "tulevat motivoimaan myös muita liittymään yhteiseen rintamaan.”

Lisätietoa:

UN agency welcomes new safety agreement between garment industry and Bangladeshi workers. (UN News)

European, U.S. retailers split on Bangladesh reform plan. (Reuters)