Irak valmistautuu vaaleihin

5.3.2010

Irakin kansa valitsee itselleen uuden parlamentin sunnuntaina. YK:n avustusmissio Irakissa (UNAMI) on ollut vahvasti tukemassa vaaleihin valmistautumista. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin mukaan vaalit ovat merkittävä tapahtuma, sillä niissä Irak siirtyy ensimmäisestä demokraattisesti valitusta parlamentista seuraavaan.

"Uskon vahvasti, että nämä vaalit ovat Irakilla historiallinen mahdollisuus ja ratkaiseva askel eteenpäin kansallisessa sovinnonteossa. Vaalit vaikuttavat myönteisesti Irakin poliittiseen kehitykseen ja saattavat vaikuttaa hyvinkin merkittävästi Irakin itsenäisyyden ja täysivaltaisuuden vahvistamiseen", Ban sanoo YK:n tiedotteessa.

Arviolta 19 miljoonaa irakilaista on rekisteröitynyt äänestämään sunnuntaina. Monille se on ensimmäinen mahdollisuus osallistua demokraattiseen päätöksentekoon, jolla valitaan Irakille parlamentti seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Samalla sen toivotaan lisäävän Irakin kansan itsenäisyyttä, kun Yhdysvaltain asevoimat pyrkivät poistumaan maasta.