Investoinnit maatalouteen paras lääke Afrikan köyhyyteen

28.3.2012

"Maatalouden lisäinvestoinneilla on olennainen rooli vuosituhattavoitteiden saavuttamisessa", sanoo Maatalouden kansainvälisen kehittämisrahaston IFAD:n puheenjohtaja Kanayo F. Nwanze. "Investoinnit maatalouteen nostavat ihmisiä köyhyydestä tehokkaammin kuin investoinnit millään muulla sektorilla. Taloudellisen kasvun ja pitkän aikavälin kestävän kehityksen lisäksi ne tarjoavat huomattavia parannuksia maaseutujen köyhän väestön elämänlaatuun."

Nwanze osallistuu tällä viikolla Etiopian Addis Abebassa järjestettäviin Afrikan taloudellista kasvua käsitteleviin korkeantason kokouksiin yhdessä afrikkalaisministerien ja Maailmanpankin edustajien kanssa. Kokouksissa pyritään nostamaan maatalous kaikkien kansallisten agendojen huipuille sekä suunnittelemaan konkreettisia toimia asian edistämiseksi.

IFAD:n mukaan keskeinen haaste on auttaa erityisesti naisia ja nuoria. Arvioiden mukaan tulevaisuudessa suurin osa Afrikan pienviljelijöistä on naisia ja nuoria.

Nwanze aikoo keskusteluissa nostaa esille myös ilmastonmuutoksen vaikutukset Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Hän huomauttaa, että afrikkalaiset pientilalliset ovat erityisen alttiita kärsimään ilmastonmuutoksen aiheuttamista haitoista, sillä heillä ei ole tietoa ja taitoa mukautua niiden seurauksiin.

Lähteet: UN.org, IFAD, Times of Zambia