Ilmastonmuutos ja ruuan kasvava kysyntä uhkaavat maailman vesivaroja

14.3.2012

Ennennäkemätön kasvu ruuan kysynnässä, nopea kaupungistuminen sekä ilmastonmuutos muodostavat merkittävän uhan maailman vesivaroille, selviää YK:n eilen julkistamasta raportista. Maailman vesifoorumin yhteydessä julkaistun raportin mukaan ruuan kysyntä kasvaa maailmassa 70 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Tämä tarkoittaa samalla noin 19 prosentin kasvua maatalouden käyttämässä vesimäärässä. Tällä hetkellä 70 prosenttia makeasta vedestä kuluu jo maatalouden tarpeisiin.

YK kertoi viime viikolla, että sen vuosituhattavoite puhtaan juomaveden saatavuudesta on toteutunut etuajassa. Tavoitteen päämääränä oli puolittaa vuoteen 2015 mennessä niiden ihmisten osuus, joilla ei ole saatavilla puhdasta vettä. Raportista käy kuitenkin ilmi, että yli miljardilla ihmisellä ei silti ole tällä hetkellä puhdasta juomavettä käytössään ja erityisesti kaupungeissa ilman puhdasta vettä asuvien määrä kasvaa koko ajan. Sanitaatiohuoltoon liittyvä infrastruktuuri ei myöskään kehity samaan tahtiin kaupungeissa asuvan väestön kasvun kanssa. Vuoteen 2050 mennessä 6,3 miljardin ihmisen arvioidaan asuvan kaupungeissa. Yli 80 prosenttia maailman jätevesistä päätyy puhdistamattomana takaisin luontoon.

Lisäksi ilmastonmuutos on uhka vesivaroille, sillä se saa aikaan muutoksia sademäärissä ja maaperän kosteudessa, sulattaa jäätiköitä ja aiheuttaa esimerkiksi tulvia ja kuivuutta, jotka puolestaan vaikuttavat ruuan tuotantoon. Raportissa arvioidaan, että vuoteen 2070 mennessä 44 miljoonaa ihmistä tulee kärsimään näistä ilmastonmuutoksen aiheuttamista ongelmista.

Raportissa korostetaan, että ilman radikaaleja toimenpiteitä riittämättömistä vesivaroista johtuvat ongelmat kärjistävät taloudellista epätasa-arvoa sekä maiden välillä että maiden sisällä. Ongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan vesivarojen parempaa hallintaa ja investointeja infrastruktuuriin sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta.

Kolmen vuoden välein järjestettävä maailman vesifoorumi (World Water Forum) on maailman suurin vesiteemaan liittyvä kokous. Nyt kuudetta kertaa pidettävä kokous järjestetään tänä vuonna Ranskan Marseillessa 12. - 17.3. Sen tavoitteena on tuoda esille veteen liittyviä ongelmia ja epäkohtia sekä nostaa vesiteema poliittisten agendojen huipulle. Foorumi alleviivaa, että kaikilla ihmisillä on oikeus puhtaaseen veteen, ja kestävää kehitystä ei voi tapahtua ilman vesiongelmien ratkaisemista.

Kolmiosaiseen vesiraporttiin voit tutustua täällä.

Lähteet: UN.org, UNESCO, World Water Forum