IAEA: Iran, Pohjois-Korea ja Syyria epäonnistuvat velvoitteissaan

Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA:n pääsihteeri Yukiya Amano otti esille Iranin, Korean demokraattisen kansantasavallan ja Syyrian riittämättömän yhteistyön ydinenergiaan liittyvään toimintaansa liittyvien kysymysten selvittämiseksi vuosittaisen edustajistokokouksen avauspuheessa.

"Kukin tapaus on erilainen, mutta niillä on yhteinen piirre - nämä maat eivät ole onnistuneet täyttämään velvoitteitaan. Tällaisten tapausten käsittely edustaa yhtä järjestön suurimmista haasteista tulevina vuosina," Amano totesi.

Iran ei ole onnistunut luotettavasi todistamaan, että sillä ei ole hallussaan kirjalle panematonta ydinmateriaalia. Pohjois-Korean uraaninrikastamista ja kevyen veden reaktorin rakentamista pidetään huolestuttavina. Syyriaa puolestaan syytetään salaisen ydinreaktorin peittelystä - reaktori paljastui Israelin vuonna 2007 pommittaman rakennuksen raunioista.

IAEA:n vuosittainen edustajiston kokous alkoi eilen Wienissä. Kokouksessa ovat läsnä IAEA:n 155 jäsenvaltion edustajat.