Hyvää YK:n päivää!

Nuoret osallistuvat rauhankelloseremoniaan YK:n päämajalla New Yorkissa Kuva: UN Photo/Paulo Filgueiras

Tänään vietetään Kansainvälistä YK:n päivää, jota on vietetty jo vuodesta 1948 lähtien. YK:n päivänä juhlitaan YK:n peruskirjan voimaanastumista 24.10.1945. YK sai virallisesti alkunsa, kun sen perustamisasiakirjan ratifioi suurin osa jäsenmaista, mukaan lukien turvallisuusneuvoston viisi pysyvää jäsentä.

YK:n päivän puheessaan YK:N pääsihteeri Ban Ki-moon pyytää meitä miettimään, mitä voimme vielä tehdä saavuttaaksemme paremman maailman.  Pääsihteeri tuo esille Syyrian tilanteen, miljoonat YK:n humanitaarisen avun tarpeessa olevat ja kemiallisten aseiden torjunnan.

”Kiireellisin kehityshaastemme on tehdä kestävyydestä todellisuutta.” toteaa Ban Ki-moon.

Ban Ki-moon korostaa puheessaan yhteistyön merkitystä. Hänen mukaansa tänä vuonna nähtiin, kuinka YK kokoontui yhteen liittyen erilaisiin ongelmiin, kuten aseelliset konfliktit, ihmisoikeudet ja ympäristö.

”Maailmassa, joka on yhä yhdistyneempi, meidän tulee olla yhä yhtenäisempiä. YK:n päivänä meidän tulisi luvata elää ihanteidemme mukaisesti ja työskennellä yhdessä rauhan, kehityksen ja ihmisoikeuksien puolesta.” – Ban Ki-moon

Oheisessa videossa esitellään tuhansista legopaloista valmistettu pienoismalli YK:n päämajasta New Yorkissa. Legoista rakennettu päämaja on meille muistutus siitä, että kuka tahansa voi rakentaa ihmisoikeuksille perustuvan maailman – pala palalta.

Suomen YK-liitto on omalta osaltaan mukana YK:n päivän vietossa järjestämällä tänään yhdessä Tuomiokirkkoseurakunnan ja Kristillisen Rauhaliikkeen kanssa Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivän eli YK:n päivän jumalanpalveluksen klo. 12 Tuomiokirkossa.

Lisää tietoa YK:n päivästä ja Ban Ki-moonin puheen löydät täältä UNDAY