Hyvää YK:n päivää!

YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon on antanut perinteisen viestinsä YK:n päivänä.

"Elämme suuren sekasorron ja muutoksen aikaa. Turvattomuus, epätasa-arvo ja suvaitsemattomuus leviävät. Maailmanlaajuiset ja kansalliset instituutiot joutuvat koetukselle. Yhdistyneiden kansakuntien on pidettävä yllä tahtiaan kaikilla toimintansa tasoilla, niin rauhassa, kehityksessä, ihmisoikeuksissa, oikeusturvassa kuin maailman naisten ja nuorten puolien pitämisessäkin.

Monilla rintamilla on tapahtunut tärkeää kehitystä. Äärimmäinen köyhyys on puolittunut vuodesta 2000. Monet maat ovat siirtyneet kohti demokraattista hallintoa. Monissa kehitysmaissa on tapahtunut lupaavaa ekonomista kasvua.

Nyt on aika laajentaa yhteisiä päämääriämme. Vuosituhattavoitteiden vuoden 2015 aikarajan lähestyessä meidän tulee ponnistella entistä enemmän näiden elintärkeiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Meidän on valmisteltava uskalias ja toteutuskelpoinen kehityssuunnitelma 2015 jälkeiseksi ajaksi, ja jatkettava taisteluamme suvaitsemattomuuta vastaan, apuamme konflikteihin joutuneille siviileille, ja työtämme kestävän rauhan puolesta.

YK ei ole pelkkä diplomaattien kohtauspaikka. YK on sotilaita aseista riisuva rauhanturvaaja, lääkettä jakava terveystyöntekijä, pakolaisia auttava kannatusjoukko, oikeutta jakava ihmisoikeusekspertti.

Turvaudumme lukemattomiin ystäviin ja tukijoihin maailmanlaajuisessa tehtävässämme: kansalaisjärjestöihin, tiedemiehiin, oppineisiin, hyväntekijöihin, uskonnollisiin johtajiin, liikealan johtajiin ja huolestuneisiin kansalaisiin. Ilman heitä emme pärjäisi. Yksittäinen johtaja, maa tai instituutio ei voi tehdä kaikkea. Mutta kaikki voivat kantaa kortensa kekoon, omalla tavallaan.

Vahvistakaamme tänä YK:n päivänä yksilöllinen sitoutumisemme ja yhteinen päätöksemme YK:n toimintasuunnitelman ihanteiden ja paremman maailman puolesta."

Ban Ki-Moon

Maailman YK-liittojen kattojärjestö WFUNA

WFUNA:n pääsihteeri Bonian Golmohammadi toteaa omassa viestissään YK:n päivän olevan monille YK-liitoille tilaisuus esitellä saavutuksiaan, jakaa tietoa YK:n tavoitteista, kerätä kannatusta toiminnalleen ja edistää toimintaa rauhan ja turvallisuuden, ihmisoikeuksien, kestävän kehityksen ja muiden YK:n tavoitteiden puolesta.

"YK:n päivä ei ainoastaan juhlista YK:n pitkää ja arvokasta historiaa, vaan juhlii myös sen tulevaisuudenlupauksia."

YK-liitto juhlistaa YK:n päivää tänään Helsingissä Paasikivenaukiolla kello 13-17.