Huumeviljely uhkaa lisääntyä Afganistanissa

YK:n huumeiden ja rikollisuuden torjunnasta vastaavan järjestön UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime) mukaan huumeviljely uhkaa lisääntyä Afganistanissa tänä vuonna. Turvallisuustilanne on heikentynyt huomattavasti Etelä- ja Kaakkois-Afganistanissa. Huolenaiheena on muun muassa se, että levottomilla raja-alueilla viljellään laittomia huumekasveja. UNODC:n pääjohtaja Antonio Maria Costa vieraili viikonvaihteessa Afganistanissa ja korosti maan hallitukselle kansallisen huumeiden torjuntastrategian toteuttamista. Pienviljelijöille on tarjottava konkreettista apua, jotta nämä luopuisivat heroiinin valmistamiseen käytettävän unikon viljelystä. Afganistanin maaseutu tarvisee tukea ja toimia, jotka mahdollistavat toimeentulon laillisella viljelyllä.

Huumeiden määränpää: Länsi-Eurooppa

Tammikuun 31. päivänä Lontoossa järjestetään kahden päivän kansainvälinen konferenssi Afganistanin tilanteesta. UNODC:n pääsihteeri toivoo, että huumekaupasta muodostuisi tapahtuman läpileikkaava teema. Costa kannustaa konferenssiin osallistuvia toimiin, joiden avulla pyritään taltuttamaan kansainvälistä huumerikollisuutta sekä tukemaan afganistanilaisviljelijöiden irrottautumista laittomasta viljelystä. Afganistanissa tuotetaan 87 prosenttia maailman oopiumista. Kannabiksen viljely on myös kasvussa. Arvioiden mukaan Afganistan on maailman toiseksi suurin kannabiksen tuottaja heti Marokon jälkeen. Marihuanaa viljellään 30 000 hehtaarilla. Afganistanin laittoman huumekaupan arvo on UNODC:n mukaan noin 2,7 miljardia dollaria. Länsi-Eurooppa on Afganistanin huumekaupan tärkein vientikohde.

Huumekauppiaat jakavat ilmaisia siemeniä

Afganistaniin perustettiin vuonna 2005 huumeidenvastaiset erikoisjoukot. Joukkojen toiminta rajoittuu turvallisuusriskin vuoksi lähinnä keskushallinnon hallussa oleville alueille, käytännössä pääkaupunkiin Kabuliin. Hallituksen huumeiden vastaiset toimet ovat vähentäneet viime vuoden unikkosatoa, joka oli 20 % pienempi kuin edellisenä vuonna. Huumekauppiaat kuitenkin sabotoivat hallinnon toimia jakamalla ilmaisia unikonsiemeniä viljelijöille. Pienviljelijät ovat olleet tyytymättömiä korvausten pienuuteen, joita annetaan unikonviljelystä luopuville. Korruptio ja levottomuudet hidastavat huumeviljelyn vastaisia toimia.

Neljä prosenttia väestöstä eli noin miljoona afganistanilaista käyttää huumeita jossakin muodossa.UNODC on erityisen huolissaan maassa yleistyneestä käytännöstä antaa kivusta ja nälästä kärsiville lapsille oopiumin johdannaisia. Heroiinin käyttö on lisääntymässä: tällä hetkellä heroiinia tai oopiumia käyttää noin prosentti kansasta.

UN News artikkeli
Global.finland artikkeli