Historian ensimmäinen humanitaarinen huippukokous järjestetään Istanbulissa

World Humanitarian Summit järjestetään Istanbulissa 23-24.5.2016. Kuva: UNDP

Maailman ensimmäinen humanitaarinen huippukokous järjestetään Turkin Istanbulissa 23-24 toukokuuta. Huippukokous tuo Istanbuliin valtiolliset päättäjät, kansainvälise järjestöt, kansalaisyhteiskunnan ja yksityisen sektorin edustajat ja kriisien kanssa kamppailevat yhteisöt eri puolilta maailmaa. Huippukokouksen tavoite on etsiä konkreettisia keinoja maailman humanitaaristen ongelmien lievittämiseksi ja turvallisuuden parantamiseksi.

Maailmassa on tällä hetkellä YK:n arvion mukaan 125 miljoonaa humanitaarisen avun ja suojelun tarpeessa olevaa ihmistä.  Kriisien taustalla on niin pakolaisuuttaa, ilmastonmuutoksen aiheuttamia muutoksia kuin köyhyyttäkin. Näitä ongelmia ei yksikään maa tai toimija kuitenkaan voi ratkasta yksin. YK:n kehitysohjelma UNDP:n mukaan maailman humanitaarisen huippukokouksen onkin määrä löytää konkreettisia keinoja ja sitoumuksia, joiden avulla maailmassa vallitsevaa kärsimystä voitaisiin lievittää.