Helena Rannan juhlaseminaari: Naiset, rauha ja ihmisoikeudet

Aika: Keskiviikkona 28.2. kello 12–16

Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskuksessa (Hanasaarenranta 5, Espoo)

Oikeushammaslääketieteen professori Helena Rannalle myönnettiin Lysistrata-rauhanpalkinto elämäntyöstään ihmisoikeuksien puolustajana ja rauhan edistäjänä. Palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa Tunisiassa joulukuussa 2017. Juhlistamme palkintoa ihmisoikeuksia ja rauhantyötä käsittelevällä kaksiosaisella seminaarilla.

Tilaisuuden avaus, toimitusjohtaja Gunvor Kronman
Avauspuheenvuoro, presidentti Tarja Halonen
Näkökulmia Helena Rannan elämäntyöhön, emeritusprofessori Erkki Vuori, Helsingin yliopisto

Ajatuksia rauhantyöstä ja ihmisoikeuksista, professori Helena Ranta, Helsingin yliopisto

Kenelle ihmisoikeudet kuuluvat?
Professori Elina Pirjatanniemi, Ihmisoikeusinstituutti, Åbo Akademi
Professori Antti Sajantila, oikeuslääketieteen osasto, Helsingin yliopisto
Varapuheenjohtaja Kasper Kivistö, Trasek ry
Puheenjohtaja Amu Urhonen, Kynnys ry
Keskustelun vetää pääsihteeri Kaari Mattila, Ihmisoikeusliitto

Kahvitauko

Tytöt ja naiset konflikteissa ja rauhan rakentamisessa
Ohjelmajohtaja Annukka von Kaufmann, Plan International Suomi
Koulutussuunnittelija, reservin yliluutnantti, Johanna Törmä, Sotilaslääketieteen keskus
Akatemiatutkija, dosentti Marjaana Jauhola, Helsingin Yliopisto
Tasa-arvosuurlähettiläs Anne Meskanen, ulkoministeriö
Keskustelun vetää toiminnanjohtaja Elina Multanen, Suomen UN Women

Keskustelua ja yleisön kysymykset

Seminaari päättyy

Seminaariin on vapaa pääsy. Ennen ohjelmaa on mahdollisuus omakustanteiseen lounaaseen ravintola Johanneksessa Hanasaaressa (á 24 €). Lounaalle sitova ennakkoilmoittautuminen seminaariin ilmoittautumisen yhteydessä. Ilmoittautumiset 21.2. mennessä tästä.

Seminaarin järjestävät Helena Rannan kanssa yhteistyötä tekevät järjestöt: Ihmisoikeusliitto, Plan International Suomi, Suomen Akateemisten Naisten Liitto – Finlands Kvinnliga Akademikers Förbund ry, Suomen UN Women, Suomen YK-liitto ja Zonta International Piiri 20.

Hanasaareen on esteetön pääsy. Tiloista löytyy esteetön wc. Esteettömiä pysäköintipaikkoja on kaksi. Lisätietoja Hanasaaren esteettömyydestä: Hanasaaren kulttuurikeskus, puh. +358 (0)9 435 020.

Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, mikäli tarvitset viittomakielen tulkkausta. Mikäli joudut perumaan osallistumisesi, ilmoittaisitko siitä mahdollisimman pian: anna.kononen [ät] plan.fi