Maailma on myllerrysten keskellä ja kansainvälinen luottamus on käymässä vähiin. YK tarvitsee ystäviä enemmän kuin koskaan. YK on ainoa valtioiden muodostama yhteisö, jossa ratkaistaan maailmanlaajuisia haasteita demokraattisesti. Jos YK heikkenee, heikkenee kykymme rakentaa parempaa, yhteisempää tulevaisuutta.

Liity YK:n ystäviin »

Hakuilmoitus: kansalaisjärjestöjen edustaja YK:n yleiskokoukseen

YK:n yleiskokoussali New Yorkissa. Kuva: UN Photo

Haemme nyt yhdettätoista kertaa kansalaisjärjestöjen yhteistä edustajaa YK:n yleiskokousdelegaatioon. Kansalaisjärjestöjen edustaja osallistuu syksyllä (loka- tai marraskuussa, tbc) New Yorkiin ja Washingtoniin tehtävään poliittisten puolueiden edustajien matkaan, jonka yhteydessä on mahdollista osallistua myös yleiskokouksen komiteatyöskentelyyn. Yleiskokousosallistuminen tarjoaa erinomaisen tilaisuuden YK:n toimintaan perehtymiseen.

Yleiskokousedustajasta ja poliittisten puolueiden edustajista koostuva ryhmä osallistuu YK:n yleiskokoukseen New Yorkissa syksyllä. Noin kahden viikon mittaiseen (tbc) matkaan sisältyy vierailu Washingtoniin, jossa on tarkoituksena perehtyä Yhdysvaltain politiikkaan sekä vierailla kansainvälisissä järjestöissä.

Osallistuja valitaan rotaatioperiaatteella YK:n eri toimisektoreilta: rauha ja turvallisuus, taloudellinen ja sosiaalinen kehitys, ihmisoikeudet, humanitaarinen toiminta, kansainvälinen oikeus sekä hallinto ja YK-reformit.

Edustajalta edellytetään:

• hyvää järjestökentän tuntemusta
  • yhteistyökykyä muun järjestökentän kanssa sekä kokoukseen valmistautumisen että palautteen antamisen merkeissä. Edustajan odotetaan olevan myös laajemman järjestökentän käytettävissä syksyn kuluessa kokoukseen liittyvissä asioissa
  • vahvaa osaamista vähintään yhdeltä temaattiselta alueelta
  • hyvää esiintymis- ja viestintätaitoa sekä riittävää kielitaitoa
  • valmiutta perehtyä ajankohtaisiin YK-kysymyksiin.

Vapaamuotoiset hakemukset tulee toimittaa Suomen YK-liittoon 6.5.2018 mennessä osoitteeseen info(a)ykliitto.fi. Hakemukseen on hyvä liittää taustayhteisön suosituskirje. Valintapäätös pyritään tekemään toukokuun loppuun mennessä.

Lisätiedot ja tiedustelut: YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko; helena.laukko(at)ykliitto.fi, puh. +358 44 781 0303.