Haitin avustuskokous käynnistyy New Yorkissa

Haitin avustuskokous käynnistyy tänään YK:n päämajassa New Yorkissa. YK:n kehitysohjelma UNDP:n valmistelemassa "Haiti kohti uutta tulevaisuutta" -kokouksessa varmistetaan Haitin jälleenrakennukseen tarvittavat taloudelliset resurssit ja osoitetaan maanjäristyksen tuhoista kärsineille haitilaisille, että kansainvälinen yhteisö sitoutuu maan jälleenrakentamiseen.

Avustuskokouksen tavoitteena on kerätä Haitin jälleenrakennustyöhön 3,9 miljardia dollaria (noin 3 miljardia euroa) seuraavan puolentoista vuoden aikana. UNDP:n pääjohtajan Helen Clarkin mukaan kokouksessa luvatut varat ovat perustana Haitin pitkäaikaiselle jälleenrakennukselle ja kehitykselle.

YK, Yhdysvallat ja Haitin hallitus ovat kutsuneet avustuskokoukseen rivin maailman johtajia. Avustuskokoukseen osallistuu yli sata maata ja sen puheenjohtajina toimivat suurimmat avunantajat Brasilia, Kanada, EU, Ranska ja Espanja. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon, Yhdysvaltain ulkoministeri Hillary Clinton, Haitin presidentti René Préval sekä YK:n Haitin erityislähettiläs Bill Clinton pitävät kokouksessa alustuspuheenvuorot.

Haitin tuhoisa maanjäristys johti yhteensä yli 220 000 ihmisen kuolemaan. Tällä hetkellä 1,3 miljoonaa asuntonsa menettänyttä ihmistä asuu tilapäisissä Port-au-Princen telttakylissä ja yli puoli miljoonaa haitilaista on lähtenyt etsimään turvaa ja asuinpaikkaa pääkaupungin ulkopuolelta.

Haiti on yksi maailman köyhimmistä valtioista ja maanjäristys aiheutti maalle lisäksi noin seitsemän miljardin dollarin tuhot. Haitin hallituksen arvioiden mukaan maa tarvitsee yhteensä 11,5 miljardia dollaria yhteiskunnan jälleenrakentamiseen.
Haitin presidentti René Préval kuvailee kokousta mahdollisuudeksi kertoa koko maailmalle, että Haitin jälleenrakentaminen on ennen kaikkea kansallinen pyrkimys. "Hallituksellamme on samalla mahdollisuus ilmaista koko kansan puolesta kiitollisuutensa kansainväliselle yhteisölle kaikesta avusta ja tuesta jälleenrakennustyössä", Préval lisää.

"Tulevien päivien aikana maailman johtajat seisovat haitilaisten rinnalla. Todellinen solidaarisuus voidaan kuitenkin mitata vasta vuosien päästä - kauan sen jälkeen kun maanjäristyksen jäljet ovat jo peittyneet. Luotamme siihen, että voimme yhdessä auttaa haitilaisia kohti uudenlaista tulevaisuutta", toteaa YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon.

Lisätietoa Haitin avustuskokouksesta New Yorkissa: http://www.haiticonference.org/
Kokousta voi seurata suorana webcast -lähetyksenä keskiviikkona 31. maaliskuuta kello 16:00 alkaen: http://www.un.org/webcast/