Georgia ja Jamaika YK:n rauhanrakennuskomission jäseniksi

YK:n yleiskokous on valinnut uusiksi rauhanrakentamiskomission jäseniksi Georgian ja Jamaikan. Georgia valittiin Itä-Euroopan maiden ryhmästä ja Jamaika Latinalaisen Amerikan ja Karibian maiden ryhmästä. Maat aloittavat kaksivuotisen toimikautensa 23. kesäkuuta.

Rauharakentamiskomitea aloitti toimintansa vuoden 2006 alussa tehtävänään tukea rauhanrakennusta mm. edistämällä konfliktialueella toimivien tahojen keskinäistä koordinaatiota ja kanavoimalla kansainvälisen yhteisön varoja konfliktin jälkeisessä kehitysvaiheessa. Rauhanrakennuskomission tavoitteena on saada aikaan yhtenäisiä linjauksia sotilas- ja siviilihallinnon kesken, ja siten tehostaa perusrakenteiden luontia konfliktialueella sekä parantaa käytettävien resurssien hallinnointia ja seurantaa.

Komission 31 jäsenmaata ovat kesäkuun 23. päivän jälkeen: Alankomaat, Angola, Bangladesh, Brasilia, Burundi, Chile, Tsekki, Egypti, El Salvador, Etelä-Afrikka, Fidji, Ghana, Guinea-Bissau, Intia, Indonesia, Iso-Britannia, Italia, Japani, Kiina, Luxemburg, Nigeria, Norja, Pakistan, Panama, Ranska, Saksa, Sri Lanka, Venäjä ja Yhdysvallat.

Samassa yleiskokouksen istunnossa valittiin YK:n kansainvälisen kauppaoikeuden komission (UNCITRAL) jäsenet seuraavalle kuusivuotiskaudelle 24. kesäkuuta alkaen. Komissio perustettiin vuonna 1966 tavoitteenaan edistää kansainvälisen kauppaoikeuden yhtenäistymistä. Jäseniksi yleiskokouksessa valittiin: Armenia, Bahrain, Benin, Bolivia, Bulgaria, Chile, Egypti, El Salvador, Etelä-Afrikka, Etelä-Korea, Honduras, Iso-Britannia, Japani, Kanada, Kamerun, Kiina, Kreikka, Latvia, Malesia, Malta, Marokko, Meksiko, Namibia, Norja, Ranska, Saksa, Senegal, Singapore, Sri Lanka ja Venäjä.

Artikkeli englanniksi
Rauhanrakentamiskomission sivut