FAO ja OIE: Pohjois-Nigerian lintuinfluenssa on saatava kuriin

Lintuinfluenssaa on tavattu Pohjois-Nigeriasta. H5N1-viruksen epäillään kulkeutuneen maahan joko muuttolintujen, eläin- tai eläintuotteiden kaupan välityksellä.

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö (FAO) sekä Kansainvälinen eläintautitoimisto (OIE) ovat vaatineet Nigerian Kadunan ja Kanun osavaltioiden sekä lähialueiden rajojen yli tapahtuvan siipikarjakaupan välitöntä lakauttamista.

Naapurimaiden - Beninin, Kamerunin, Tsadin, Ghanan, Nigerin sekä Togon - rajavalvontaa on kehotettu tiukentamaan. Järjestöt ovat varoittaneet Nigerian eläinlääkintähenkilökuntaa ihmisten ja tartunnan saaneiden eläinten rinnakkaiselosta.

FAO JA OIE ovat kannustaneet siipikarjan teurastuksiin sekä ihmisten että eläinten liikkumisen rajoittamiseen. Nigeriasssa siipikarjapopulaatio on kaikkiaan noin 140 miljoonaa eläintä.

OIE on lähettänyt omat tutkijansa selvittämään, miten virus päätyi Nigeriaan. Myös FAO ja Maailman terveysjärjestö (WHO) ovat lähettäneet asiantuntijansa auttamaan viruksen vastaisessa taistelussa.

Nigeriassa siipikarja ja ihmiset elävät lähekkäin

Nigeriassa siipikarjan kasvatus on tuottoisa kaupanala. Siipikarjaa elää myös runsaasti kotitalouksien takapihoilla. Jos virus leviää, se vie paitsi miljoonien ihmisten elinkeinon, se myös heikentää ihmisten fyysistä terveyttä ja altistaa heitä epidemialle entisestään.

"Olemme erittäin huolestuneista H5N1-viruksen leviämisestä Kazakstaniin, Venäjälle, Ukrainaan, Mongoliaan, Romaniaan, Turkkiin ja Irakiin ja nyt Afrikan mantereelle", toteaa Michael Perdue Maailman terveysjärjestöstä (WHO).

YK:n pääsihteeri on kehottanut kansainväliseen, koordinoituun, kampanjaan virusta vastaan.

Torjunnassa tärkeintä on hygienia ja etäisyys sairaistuneista elämistä

WHO on varoittanut viruksen kyvystä muuntua muotoon, jossa se tarttuu ihmisestä toiseen. Toistaiseksi virus on tarttunut sairaasta eläimestä ihmiseen. Maissa, joissa esiintyy H5N1-virusta, tulee välttää siipikarjatiloja sekä toreja, joilla myydään elävää siipikarjaa. Luonnossa vapaana eläviin kuolleisiin lintuihin ei pidä koskea. Erityisen tärkeää on käsien ja jalkineiden hygienia.

Lintuinfluessaan on maailmassa kuollut noin sata ihmistä, joista suurin osa on vietnamilaisia. Ensimmäisen kerran H5N1-viruksen vaarallisuus tuli esille vuonna 1997, jolloin Hongkongissa kuusi ihmistä kuoli siipikarjassa puhjenneen epidemian vuoksi.

Helmikuussa 2003 influenssa todettiin Hongkongissa saman perheen jäsenissä, jotka olivat ilmeisesti saaneet tartunnan Kiinan Fujianin maakunnasta. Joulukuussa 2003 virusta tavattiin Kaakois-Aasian siipikarjassa ja epidemia osoittui laajemmaksi kuin koskaan.

UN News story

Kansanterveyslaitoksen sivut lintuinfluenssasta