Ehdokkaita seuraavaksi YK:n pääsihteeriksi jo viisi

UNESCO:n pääjohtaja, Bulgarian Irina Bokova, on yksi ehdokkaista YK:n seuraavaksi pääsihteeriksi. Kuva: UN Photo / Mark Garten

Seuraavaksi YK:n pääsihteeriksi on virallisesti ehdolla jo viisi kandidaattia.

Kaikki viisi ehdokasta tulevat itäisestä Euroopasta, ja heistä kaksi on naisia. Historiallisesti, joskin epävirallisesti, pääsihteeri on valittu alueellisen rotaation pohjalta. Itä-Euroopan maista ei ole tullut vielä yhtäkään pääsihteeriä, eikä myöskään yksikään YK:n pääsihteeri ole ollut nainen.

Yleiskokouksen ja turvallisuusneuvoston puheenjohtajat lähettivät viime joulukuussa jäsenmaille kirjelmän, jossa tunnustettiin valintaprossessin avoimuuden ja inklusiivisuuden tärkeys. Lisäksi jäsenmaita kehotettiin asettamaan myös naisehdokkaita tehtävään. Yleiskokouksen istuva puheenjohtaja, Tanskan Mogens Lykketoft on pitänyt tärkeänä, että jäsenmailla on aiempaa syvällisemmät tiedot kandidaateista, kun valinnan vahvistaminen tulee loppuvuodesta ajankohtaiseksi.

Varsinaisessa valintaprosessissa turvallisuusneuvoston suosittelee yleiskokoukselle jonkin ehdokkaan nimittämistä. Perinteisesti tämä keskustelu on käyty turvallisuusneuvostossa suljetuin ovin. Yleiskokous vahvistaa pääsihteerivalinnan turvallisuusneuvoston suosituksen pohjalta kahden kolmasosan ääntenenemmistöllä. Yleiskokous ole kertaakaan YK:n historian aikana jättänyt vahvistamatta turvallisuusneuvoston ehdottaman kandidaatin nimittämistä.

Pääsihteeri valitaan viiden vuoden pituiseksi kaudeksi, mutta hänet voidaan valita myös toiselle kaudelle. Tähän mennessä kaikki pääsihteerit paitsi Egyptin Boutros Boutros-Ghali ovat palvelleet kaksi kautta.

Kansainvälinen kansalaisyhteiskunta on kampanjoinut YK:n pääsihteerivalintaprosessin uudistamisen puolesta. '1 for 7 Billion - Find the Best UN leader' -kampanja korostaa ehdokasasettelun ja prosessin avoimuutta.

Viralliset pääsihteeriehdokkaat ovat tällä hetkellä:

- Srgjan Kerim, Makedonian entinen ulkoministeri ja YK:n yleiskokouksen entinen puheenjohtaja. Yleiskokouksen puheenjohtaja ilmoitti Kerimin ehdokkuudesta 15.12.2015.

- Igor Lukšić, Montenegron varapääministeri ja ulkoministeri. Yleiskokouksen puheenjohtaja ilmoitti hänen ehdokkuudestaan 15.1.2016.

- Vesna Pusić, Kroatian varapääministeri ja ulkoministeri. Yleiskokouksen puheenjohtaja ilmoitti hänen ehdokkuudestaan 14.1.2016.

- Danilo Türk, Slovenian entinen presidentti ja entinen YK:n alipääsihteeri. Yleiskokouksen puheenjohtaja ilmoitti hänen ehdokkuudestaan 9.2.2016.

- Irina Bokova (Bulgaria), UNESCOn pääjohtaja.

Pääsihteeriehdokkaita voi tulla vielä lisää.

For first time in history, selection of next UN Secretary-General will include input from all Member States (UN News)

Selecting the United Nations Secretary-General (United Nations Blog)

Bulgaria puts forward Bokova’s candidacy for UN Secretary-General (EurActiv)

YK:n pääsihteerin valintaprosessista (UNelections.org)