Biitsi siistiksi yritysvoimin

Hewlett Packardin työntekijät pääsivät nauttimaan loistosäästä siivotessaan Haukilahden rantaa. Kuva: HP

Suomen Hewlett Packard vietti 20.5. ensimmäistä ”Day of Service”-päivää konserninsa 75. juhlavuoden kunniaksi, jonka myötä tuhannet työntekijät ympäri maailman osallistuivat paikallisiin vapaaehtoistyötapahtumiin. Yritys mainosti samalla työntekijöidensä mahdollisuutta tehdä vapaaehtoistyötä työajalla neljä tuntia kuukaudessa.

Suomen osasto kantoi kortensa kekoon rantojemme hyväksi osallistumalla Siisti Biitsin siivoustalkoisiin Haukilahden rannalla. Saaristo Siistinä ry:n luotsaama Siisti Biitsi-tapahtuma on osa Suomenlahtivuotta 2014 ja ensimmäinen kerta, kun Suomessa siistitään rantoja laajamittaisesti.

Kotimaan ympäristön huolehtimisen lisäksi kampanjan yhteistyökumppanina toimiva Suomen YK-liitto peräänkuuluttaa tekoja maailman merillä seilaavan, 3,5 miljoonan tonnin kokoisen muovijätelautan käsittelemiseksi. Maailman ensimmäiseksi ihmisen aikaansaamaksi mantereeksi kutsuttu pyörre sijaitsee keskellä Tyyntä valtamerta, Japanin ja Yhdysvaltojen välillä. Merivesi kuluttaa muovijätteen mikroskooppisen pieniksi muovihiukkasiksi, joita löytyy myös Itämerestä.

Suomen YK-liitto on aloittanut kamoanjan, jossa kerätään mahdollisimman paljon nimiä vetoomukseen merien jäteongelman ratkaisemiseksi. Vetoomuksen voi allekirjoittaa pallonkutistajat.fi-sivustolla. Kampanja laajenee syksyllä muihin Pohjoismaihin ja YK-liittojen kansainväliseen verkostoon. Sivustosta julkaistaan tuolloin englannin-ja ruotsinkieliset versiot (Globeshrinks).