Aseidenriisuntakonferenssin umpisolmua yritetään avata

15.2.2012

Korkea-arvoinen YK-virkamies vetoaa jäsenmaihin YK:n aseidenriisuntakonferenssin umpisolmun avaamiseksi.

Genevessä sijaitseva aseidenriisuntakonferenssi (Conference on Disarmamament, CD) ei ole päässyt yhteisymmärrykseen konferenssin työjärjestyksestä liki 15:een vuoteen. Kyseessä on kuitenkin maailman ainoa monenkeskinen aseidenriisuntaan erikoistunut neuvottelufoorumi, muistuttaa Kassym-Jomart Tokayev, YK:n pääsihteerin edustaja aseidenriisuntakonferenssissa.

"Turhautumisen aste on saavuttamassa sietorajansa. Aika saavuttaa tuloksia tämän istuntokauden aikana on käymässä nopeasti vähiin", hän sanoo.

Tokayev painottaa, että työjärjestyksen puuttuessa konferenssin olisi keskityttävä vaihtoehtoisiin kysymyksiin, joissa yhteisymmärrys voitaisin löytää, kuten kysymykseen puheenjohtajuuden pidentämisestä tai laajemmasta jäsenyyspohjasta.

Tokayev toivoo myös, että jäsenmaat valvoisivat kansallisia turvallisuusetujaan juuri neuvottelujen kautta.

"Kutsun kaikki jäsenmaat tavoittelemaan kansallisia turvallisuusintressejään rakentamalla siltoja toistensa kanssa neuvotteluprosessin avulla. Olen myös huomannut, että osa aseidenriisuntakonferenssin jäsenmaista ei ole vielä muodostanut julkista kantaa konferenssin tulevaisuutta koskien. On tärkeää, että kaikki tässä konferenssissa läsnä olevat tuovat kantansa esille", hän painottaa.

Aseidenriisuntakonferenssi perustettiin vuonna 1979 kansainvälisen yhteisön ainoana monenkeskisenä aseidenriisuntafoorumina. CD keskittyy pääasiassa ydinasevarustelun pysäyttämiseen sekä avaruudessa tapahtuvan ydinasevarustelun ja ydinsodan estämiseen.

Tokayev vetoaa jäsenmaihin, jotta nämä antaisivat aseidenriisuntakonferenssille mahdollisuuden täyttää mandaattinsa.

"Nykytilanne on luonut vakavan uskottavuus- ja legitimiteettivajeen. Konferenssin tulevaisuus on vaakalaudalla. Älkäämme unohtako velvollisuuttamme tuleville sukupolville; rauhan maailma. Kuten ilmastonmuutos, myös ydinaseet ovat todellisen uhkan yhteiselle tulevaisuudellemme... aika toimia on käsillämme nyt."

YK-liiton aseidenriisuntasivusto