Arabivaltioiden liitto syyttää turvallisuuskomissiota saamattomuudesta Libanonin kriisin hoidossa

Arabiliitto syytti turvallisuuskomissiota kykenemättömäksi ryhtymään toimiin sillä välin kun libanonilaisia kuolee jatkuvasti kuukausi sitten alkaneessa konfliktissa. Arabiliitto korosti, että turvallisuuskomission päätöslauselmassa on vaadittava välitöntä tulitaukoa sekä Israelin joukkojen vetäytymistä eteläisestä Libanonista.

Israelin lähettiläs Dan Gillerman vaati Hizbollahin riisumista aseista ja päätöslauselma 1559:n vahvistamista, ja varoitti 15-jäsenistä komissiota ryhtymästä puolittaisiin toimiin tai tyytymään pelkkien julistusten antamiseen. Gillerman vaati myös, että kansainvälisen yhteisön on edellytettävä Libanonin hallitukselta "tahtoa ja halua hallita omaa kohtaloaan".

Turvallisuuskomission tiistaisessa kokouksessa New Yorkissa kuultiin Arabiliiton, Israelin ja Libanonin edustajia.

Arabiliiton edustajana puhunut Qatarin ulkoministeri Sheikh Hamad bin Jassem bin Jabr al-Thani sanoi, että viattomat libanonilaiset ovat olleet konfliktin vastaanottavana osapuolena. Hän sanoi olevan valitettavaa, että turvallisuuskomissio katsoo toimettomana sivusta aseettomien libanonilaisten verenvuodatusta. Ministeri lisäsi myöhemmin että konflikti kylvää vihan siemeniä ja lisää äärimmäisyysliikkeiden kannatusta.

Sheikh al-Thani suositti välittömän tulitauon aloittamista, Israelin joukkojen vetäytymistä Libanonista, YK:n joukkojen lisäämistä Libanonissa, ja Libanonin hallituksen tukemista jotta tämä voi lisätä auktoriteettiaan koko alueellaan vahvistamalla armeijaansa.

Gillerman piti kansainvälisten joukkojen vahvaa ja tehokasta läsnäoloa välttämättömänä Libanonissa terroristijärjestöjen aseistariisumiseksi ja päätöslauselma 1559:n voimaan saattamiseksi. Israelin lähettiläs sanoi, että turvallisuusneuvoston toimien on sisällettävä tehokkaita keinoja, joilla pysäytetään Damaskoksen ja Teheranin asekauppa. Hän lisäsi että Israel on valmis lopettamaan vihollisuudet ja vetämään joukkonsa Libanonista sen jälkeen, kun Israelin kansalaisiin kohdistuva terrorismin uhka on väistynyt.

Libanonin virkaatekevä ulkoministeri Tarek Mitri totesi turvallisuusneuvostolle, että päätöslauselman nykyinen luonnos ei vastaa Libanonin vaatimuksia, eikä todennäköisesti saa aikaan myöskään kansainvälisen yhteisön toivomia tuloksia. Mitri korosti, että "välittömän ja täydellisen tulitauon" sijaan teksti esittää "vihollisuuksien lopettamista", mikä hänen mukaansa jättää Libanonin "haavoittuvaksi Israelin oikuille".

Mitri lisäsi että Libanonin hallitus on yksimielisesti hyväksynyt seitsenkohtaisen suunnitelman, jonka mukaan hallitus on valmis sijoittamaan 15 000 miehen suuruiset joukot maan eteläosiin, jos Israel vetäytyy maita erottavan "sinisen linjan" taakse, sekä lisäämään YK:n joukkojen läsnäoloa alueellaan.

Turvallisuusneuvoston kokouksen jälkeen kolmijäseninen Arabiliiton delegaatio keskusteli pääsihteeri Annanin kanssa Lähi-idän tilanteesta. Delegaatio referoi Annanille Arabiliiton ministeritason kokouksen tuloksia ja ilmaisi tukevansa Libanonin hallituksen seitsenkohtaista ohjelmaa.

Artikkeli kokonaisuudessaan englanniksi