Allekirjoita Suomen YK-liiton vetoomus

13.4.2012

Suomen YK-liitto on luonut vetoomuksen uuden YK:n päätöslauselman puolesta. Esitys on saanut nimekseen Youth, Peace and Security (YPS), ja sen tavoitteena on edistää nuorten osallistumista demokraattisiin prosesseihin yhteiskunnallisena voimavarana.

Yli puolet maailman väestöstä on alle 30-vuotiaita. Samalla maailmanlaajuinen nuorisotyöttömyyden aste ei ole ollut näin korkea vuosikymmeniin. Seuraavan vuosikymmenen aikana arviolta 1,3 miljardia nuorta tulee astumaan työmarkkinoille, mutta vain noin 300 miljoonan odotetaan saavan töitä.

Tämä on vain yksi niistä syistä joiden takia nuoriin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota kaikkialla maailmassa. Nuoret ovat kautta historian olleet avainasemassa yhteiskunnan muutoksissa. Tämä on näkynyt viime vuosina muun muassa arabimaiden vallankumouksissa ja Wall Street -protestiliikkeessä.

Vetoomuksen voi allekirjoittaa sivulla Avaaz.org.