Afrikan kriisit turvallisuusneuvoston asialistalla heinäkuussa

Turvallisuusneuvoston puheenjohtajana heinäkuun toimiva kiinalainen Wang Guangya kertoi eilen lehdistölle Afrikan kriisien ja konfliktien sekä Lähi-idän tilanteen hallitsevan neuvoston asialistaa. Hän myös viestitti eteenpäin turvallisuusneuvoston kehotuksen Keski-Afrikan tasavallan oppositioryhmille, jotta ne ryhtyisivät neuvotteluihin väkivaltaisuuksien lopettamiseksi.

Sudanin Darfurin tilanne, Somalia, Norsunluunrannikko ja Kongon demokraattisen tasavallan levottomuudet vievät puolet turvallisuusneuvoston ohjelmasta. Myös keskustelut liittyen turvallisuusneuvoston kesäkuun Afrikan matkaan käydään heinäkuun aikana. Eräs merkittävimpiä tehtäviä on laatia päätöslauselma, joka oikeuttaa Afrikan Unionin ja YK:n yhteisen rauhanturvaoperaation Darfurissa, jossa levottomuuksissa on menehtynyt yli 200 000 ihmistä vuoden 2003 jälkeen.

Lähi-idän suhteen turvallisuusneuvosto pohtii Libanon tilannetta sekä Israelin ja Palestiinan välisiä konflikteja. Keskusteluja käydään muun muassa liittyen raporttiin koskien mahdollisia laittomien aseiden salakuljetuksia Syyriasta Libanoniin.

Tiedotteessa lehdistölle Wang Guangya kehotti myös Keski-Afrikan tasavallan viranomaisia aloittamaan neuvottelut oppositioryhmien kanssa levottomuuksien lopettamiseksi. Turvallisuusneuvosto toivoi maan pyrkivän rauhaan ja tasapainoisuuteen sekä kehotti kapinallisryhmiä luopumaan aseista.

Turvallisuustilanne Keski-Afrikan tasavallan lounais- ja luoteisosissa on ollut viime kuukausien ajan erittäin heikko ja taisteluista johtuen noin 200 000 ihmistä on joutunut pakenemaan kodeistaan. Turvallisuusneuvoston tiedote tuomitsi alueella tapahtuneet ihmisoikeusloukkaukset taistelevien ryhmien välillä sekä siviileihin kohdistuneet väkivaltaisuudet.

Keski-Afrikan tasavalta on yksi maailman köyhimpiä maita ja turvallisuusneuvosto toivookin maan hallituksen ja sen kansainvälisten kumppaneiden pyrkivän tehokkaampaan taisteluun köyhyyttä ja ympäristön heikkenemistä vastaan osana levottomuuksien rauhoittamista.

Artikkeli englanniksi