Afganistanin vuosituhattavoitteet - missä mennään?

YK asetti vuonna 2000 vuosituhattavoitteet, joilla se pyrkii parantamaan maailmaa. Afganistan loi itselleen tavoitteensa vuonna 2004, jotka sen on määrä täyttää vuoteen 2020 mennessä. Suomen YK-liitto on seurannut Afganistanin kehitystä, ja Visio 2020 -nimellä kulkeva missio on saanut oman teemasivunsa.

Kehitystyön tarkkaileminen on ollut vaikeaa, sillä Afganistanin tilastot ovat monin paikoin puutteelliset. On kuitenkin käynyt ilmi, että osa tavoitteista on täyttymässä mallikkaasti, osa ei alkuunkaan.

Yksi merkittävimmistä parannuskohteista on ollut Afganistanin terveydenhuolto. Lapsikuolleisuuden vähentyminen on yksi maan suurimmista saavutuksista tällä vuosituhannella. Malarian ja tuberkuloosin vastaisessa taistelussa on menestytty mainiosti. Taleban-hallinnon kukistuttua mahdollisuudet koulunkäyntiin ovat paremmat kuin aikoihin.

Telekommunikaation tuominen suuren yleisön ulottuville on ollut Afganistanin menestystarina. Vuonna 2001 Afganistanilla oli yksi maailman pienimmistä telekommunikaatiokentistä, mutta viimeisimpien raporttien mukaan lukema on noussut 21 prosenttiin ja se on saavuttamassa 50 prosentin tavoitetta vuoteen 2015 mennessä.

Monessa keskeisessä tavoitteessa on kuitenkin epäonnistuttu pahasti. Äärimmäisen köyhyyden poistaminen ei ole toteutunut. Myös nälänhädästä kärsii yhä moni. Erot kaupunkien ja maaseudun välillä ovat suuret. Maaseudulla 90 prosenttia naisista ei osaa lukea. Kaupungeissa valtaosa väestöstä tuntee ehkäisymenetelmät, kun taas muutamissa maakunnissa osuus on kaksi prosenttia.