Afganistan vaarassa luisua "epäonnistuneiden valtioiden" joukkoon

YK:n turvallisuusneuvosto varoittaa, että Afganistan on vaarassa luisua "epäonnistuneiden valtioiden" joukkoon, mikäli kansainvälinen yhteisö ei tue Afganistanin jälleenrakentamista. Turvallisuusneuvostolle raportoinut valtuuskunta vieraili Afganistanissa marraskuun puolivälissä.

Valtuuskunnan puheenjohtajan Japanin suurlähettiläs Kenzo Oshiman mukaan vuoden 2006 aikana Afganistanin kehityssuuntaus on ollut huolestuttava. "Lisääntynyt talebanien väkivalta ja muut yhteiskunnalliset epäkohdat, kuten kasvanut huumetuotanto ja lisääntynyt salakuljetus, nakertavat jo ennestäänkin heikkoja valtion rakenteita ja alueellisia instituutioita... kuten myös sisäsyntyinen korruptio ja oikeuslaitoksen toimimattomuus," kertoi Oshima turvallisuusneuvostolle.

Oshiman mukaan on päivänselvää, että Afganistan tarvitsee kansainvälisen yhteisön kaiken tuen. "Kansainvälisen yhteisön on tuettava Afganistania sekä välittömillä että pitkän aikavälin toimilla. Ilman näitä tukitoimia ei ole mitään takuita siitä, ettei Afganistan luisuisi takaisin epäonnistuneiden valtioiden joukkoon," raportoi Oshima.

Matkan aikana Oshima painotti kansainvälisen yhteisön sitoutumista Afganistanin elvyttämiseen ja etenkin Lontoossa helmikuussa allekirjoitetun viisivuotissuunnitelman (Afghan Compact) toimeenpanemiseen. Sopimuksessa kansainvälinen yhteisö lupasi yli 10 miljardia dollaria Afganistanin jälleenrakennukseen seuraavan viiden vuoden aikana.

"On tärkeää painottaa kahta kohtaa: kansainvälisen yhteisön sitoutuminen Afganistanin jälleenrakennukseen ja tukemiseen on oltava sekä päättäväistä että pitkäkestoista ja, että Afghanistan Compact -sopimus pysyy kansainvälisen yhteisön ja Afganistanin hallituksen välisenä yhteistyövälineenä," sanoi Oshima.

Valtuuskunnan matkasta valmisteilla oleva raportti valmistuu joulukuun alkupuolella.

Lue alkuperäinen artikkeli englanniksi