52 tahon nimet YK:n pääsihteerin "häpeälistalle"

13.6.2012

YK:n pääsihteeri on julkaissut vuosittaisen raportin lapsista aseellisissa konflikteissa. Raportti antaa yleiskatsauksen lasten oloista konfliktialueilla sekä selvityksen tehdyistä toimista heidän suojelemisekseen.

Raportin liitteenä on kaksi "häpeälistaa", jotka sisältävät niiden tahojen nimet, jotka "värväävät ja käyttävät lapsia, tappavat ja vammauttavat, tekevät seksuaalista väkivaltaa tai tekevät hyökkäyksiä kouluihin tai sairaaloihin". Toinen liitteistä koskee tahoja, jotka ovat turvallisuusneuvoston asialistalla jo entuudestaan, ja toinen tahoja jotka eivät ole. Raportin käsittelee turvallisuusneuvosto.

YK:n pääsihteerin erityisedustaja Radhika Coomaraswamy (Lapset ja aseelliset konfliktit) totesi lausunnossaan vuoden 2011 olleen ristiriitainen.

"Vaikka osa väkivaltaisuuksista lapsia kohtaan on loppunut, silti uudet konfliktit Syyriassa sekä Libyassa ovat vaatineet veronsa lasten turvallisuudesta."

Muutokset edellisvuoteen

Turvallisuusneuvosto tekee raporteissa listattujen, yhteistyökykyisten tahojen kanssa toimintasuunnitelmia lasten suojelemiseksi aseellisissa konflikteissa.

Rohkaisevaa julkaistussa raportissa on se, että osa viime vuonna "häpeälistalle" päätyneistä tahoista liittyen Nepalin ja Sri Lankan konflikteihin on poissa tämän vuoden listalta. Kiitos tästä kuuluu onnistuneille toimintasuunnitelmille lopettaa lasten värvääminen joukkoihin. Parannusta on tapahtunut myös Keski-Afrikan tasavallassa, Tšadissa, Kolumbiassa, Burmassa (Myanmar) sekä Etelä-Sudanissa ja Sudanissa. Ainoastaan neljä 52 nimetystä tahosta on uusia, mikä kertoo jatkuvasta, mutta hitaasta kehityksestä.

Suurin huolenaiheista on kuitenkin listalle toistuvasti päätyneet tahot. Tahoja, jotka ovat olleet listalla vähintään viiden vuoden ajan on 32, kaksi kertaa enemmän kuin edellisvuonna. Näissä tapauksissa turvallisuusneuvoston toimintasuunnitelmat eivät riitä yksin takaamaan muutosta, vaan lisäksi tarvitaan yhteistyötä kansallisten ja kansainvälisten tuomioistuinten kanssa sekä erilaisia sanktioita painostamaan rikoksen uusijoita pysyviin muutoksiin.

Hyökkäyksiä kouluihin ja sairaaloihin

Pääsihteeri on ensimmäistä kertaa nimennyt liitteisiin tahoja, jotka ovat tehneet hyökkäyksiä kouluihin ja sairaaloihin. Afghanistanin, Kongon demokraattisen tasavallan, Irakin sekä Syyrian hallituksen aseistetut joukot ovat säännöllisesti polttaneet, pommittaneet, ryöstäneet sekä tehneet hyökkäyksiä kouluihin sekä sairaaloihin.

Erityisedustaja Coomaraswamy painotti, kuinka "tärkeää on, että koulut sekä sairaalat ovat rauhoitettuja alueita ja että kaikkien koflikteihin osallistuvien osapuolten tulee tätä sääntöä noudattaa".

Lasten ahdinko

Uudet kriisit ovat aiheuttaneet silmitöntä kärsimystä lapsille. Syyrian armeijan joukot sekä Shabbihan aseelliset joukot ovat väkisin vieneet 8-13-vuotiaita lapsia kodeistaan ja käyttäneet heitä ihmiskilpinä taisteluissa. Kouluja on säännöllisesti käytetty piileskelypaikkoina, ja lapsia on pidetty vastoin tahtoaan kouluissa.

"Heitä on myös pahoinpidelty mm. sähkökaapeleilla ja kidutettu sähköshokeilla", kertoo Coomaraswamy.

Toinen erittäin huolestuttava kehityssuuntaus on ollut lasten käyttäminen pommi-iskuissa. Vuonna 2011 11 lasta Afghanistanissa ja toiset 11 Pakistanissa on pakotettu itsemurhaiskuihin. Nuorin näistä lapsista oli vasta kahdeksanvuotias.

Lisäksi lapsia on käytetty "uhripommittajina". Uhripommittajiin on heidän tietämättään asennettu pommeja, jotka on kaukolaukaistu.

Lue lehdistöjulkaisu englanniksi YK:n sivuilta