Tiedote

Tytti on Suomen YK-nuorisodelegaatti 2013!

Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry ja Suomen YK-liitto ovat valinneet 26-vuotiaan Tytti Matsisen vuoden 2013 YK-nuorisodelegaatiksi.

Tytti Matsinen on 15. YK-nuorisodelegaatti ja hän tulee olemaan mukana Suomen valtuuskunnan työskentelyssä YK:n yleiskokouksen 68. istunnon kolmannen komitean kokouksissa syksyllä 2013. Hän osallistuu myös ajankohtaisiin YK-asioihin liittyvään koulutukseen ja tiedotukseen kotimaassa.
Nuorisodelegaatti edustaa YK-liittoa Millaisen maailman haluamme? Kestävyys ja tasavertaisuus nyt! -paneelikeskustelussa Maailma Kylässä -festivaaleilla lauantaina 25.5. sekä Nuorten ja opiskelijoiden YK-päivillä marraskuussa. Nuorisodelegaatti ja Allianssi järjestävät 4.9.2013 klo 15-18 työpajan YK-asioista kiinnostuneille nuorille. Helsingissä toteutettavaan työpajaan mahtuu 50 ensimmäisenä ilmoittautunutta ja siellä tutustutaan ajankohtaisiin nuoria koskeviin asioihin sekä YK-vaikuttamiseen ja kerätään ideoita YK-delegaatin puhetta varten. YK-nuorisodelegaatti vierailee myös mielellään kouluissa ja muissa tilaisuuksissa kertomassa YK-vaikuttamisesta.

YK-nuorisodelegaatin tämän vuoden kärkiteemaksi on nostettu yhdenvertaisuus. Matsista kiinnostaa erityisesti nuorten osallisuus ja yhdenvertaiset vaikuttamismahdollisuudet. Kotimaisen nuorisotyön lisäksi yhdenvertaisuuden teema on esillä myös globaalin vastuun ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Matsista kiinnostaakin myös kehitysyhteistyö ja rauhan kysymykset.

Matsinen on toiminut vuosia vapaaehtoisena erilaisissa kotimaisen ja kansainvälisen nuorisotyön vapaaehtoistehtävissä muun muassa Changemaker-verkostossa ja erilaisissa kirkollisissa nuorisojärjestöissä ja -verkostoissa. Matsinen palasi syksyllä 2012 vapaaehtoistyöstä Pohjois-Irlannista, jossa hän työskenteli vapaaehtoisena paikallisen rauhanyhteisön kurssikeskuksessa. YK-nuorisodelegaattina Matsinen haluaa edistää erityisesti kaikkien nuorten yhdenvertaisia osallistumismahdollisuuksia. Matsista ehdottivat tehtävään Kirkon Ulkomaanapu, Nuorten Keskus ry, Poikien ja Tyttöjen Keskus ry, Näkövammaisten Keskusliitto ry sekä Nuorisoyhteistyö Seitti.

Lisätietoja YK-nuorisodelegaatin tehtävästä:

Tytti Matsinen