Tiedote

Planeetan kolmoiskriisin taltuttamisessa tarvitaan vielä vahvoja tekoja – YK:n ympäristökokouksessa torjuntavoitto

Suomen YK-liitto, WWF ja Nuorten luontodelegaatti ovat helpottuneita YK:n ympäristökokouksessa saavutetusta torjuntavoitosta, mutta planeetan kolmoiskriisin taltuttamisessa tarvittaisiin nopeampia toimia.

Vanhanen, Viitanen ja Kauppila seisovat YK:n kuvausseinän edessä.
Elo Vanhanen (luontodelegaatti), Emma Viitanen (WWF) ja Jenni Kauppila (YK-liitto) osallistuivat YK:n ympäristökokoukseen Suomen delegaatiossa. Kuva: Elina Laiho / YK-liitto.

YK:n ympäristökokous UNEA:n teemana oli planeetan kolmoiskriisi. Kokoukseen osallistuneet Suomen YK-liitto, WWF ja nuorten luontodelegaatti huomauttavat, että ilmastonmuutoksen, luontokadon ja saastumisen muodostama kolmoiskriisi jatkuu, mikäli ympäristöongelmien keskeisiin syihin ei puututa.

Vaikeassa maailmanpoliittisessa tilanteessa järjestetylle YK:n ympäristökokoukselle oli ladattu paljon odotuksia. Neuvoteltavana oli ennätykselliset 20 päätöslauselmaa, joista 15:sta päästiin yhteisymmärrykseen.  “Hankalista ja hitaista neuvotteluista huolimatta oli hienoa nähdä, että yhdessä saamme tehtyä päätöksiä luonnon ja ilmaston hyväksi”, sanovat Jenni Kauppila, Emma Viitanen ja Elo Vanhanen

“Muutoksen vauhti on aivan liian hidas, kun otamme huomioon, miten nopeasti luonnonvarojen kulutus kasvaa edelleen.” Tärkeintä on vähentää kulutusta meillä rikkaissa maissa.

Kokouksen yhteydessä julkaistu Kansainvälisen luonnonvarapaneelin raportti nosti esiin, että planeetan kolmoiskriisin merkittävin syy on maailman luonnonvarojen kulutuksen kasvu. Järjestöt ovat pettyneitä, että raporttiin ei viitattu kokouksen ministerijulistuksessa.

Kokouksessa pystyttiin nostamaan käsittelyyn myös vaikeita teemoja, kuten Ukrainan aloite konfliktien ympäristövaikutuksia koskien. “Ukrainan esittämän päätöslauselman hyväksyminen tässä maailman tilanteessa yllätti positiivisesti”, sanoo YK-liiton vaikuttamistyön vastaava Jenni Kauppila.

“Sen lisäksi, että konfliktit vahingoittavat luontoa, myös luonto voi olla konfliktien taustalla”, huomauttaa WWF:n projektikoordinaattori Emma Viitanen. UNEP on arvioinut, että peräti 40 prosenttia sisällisodista vuosien 1950 ja 2010 välillä linkittyi luonnonvaroihin.

Kokouksessa käsiteltiin ensimmäistä kertaa sitä, miten kansainvälisten ympäristösopimusten välistä yhteistyötä voidaan parantaa.  ”Tämä oli hyvä alku, toivottavasti tällaista nähdään jatkossa lisää!” iloitsevat YK-liitto, WWF ja luontodelegaatti.

Kiertotaloutta, ilmasto-oikeudenmukaisuutta, luontopohjaisia ratkaisuja ja ilmaston muokkausta käsittelevät päätöslauselmat eivät edenneet neuvotteluvaiheessa tarpeeksi, jotta ne olisi voitu tuoda päätettäviksi. Vanhanen toivoo, että luontopohjaisten ratkaisujen päätöslauselman kaatumisesta huolimatta länsimaat ottavat jatkossa tosissaan Afrikan alkuperäiskansojen, maanviljelijöiden ja naisten huolet. Ne koskevat ilmastopäästöjen kompensaatiohankkeisiin liittyviä väärinkäytöksiä, joita päätöslauselmalla yritettiin taltuttaa.

YK:n ympäristökokous pidettiin Nairobissa Keniassa tällä viikolla. Kauppila, Viitanen ja Vanhanen osallistuivat kokoukseen osana Suomen delegaatiota.

“Toivomme, että kunnianhimo yhä lisääntyy ennen loppuvuoden COP16-kokousta, ja että Suomi edistää ennen sitä omaa luonnon monimuotoisuusstrategiaansa”, sanovat Kauppila, Viitanen ja Vanhanen.

Jenni Kauppila

Vaikuttamistyön vastaava