Tiedote

Pelastetaan ihmisiä ilmastohätätilan keskellä! YK-liitto kerää varoja YK:n hätäapurahastolle

YK-liitto aloittaa varainkeruukampanjan YK:n hätäapurahastolle. Lahjoituksilla pelastetaan ihmishenkiä ilmastohätätilan keskellä. Varat menevät kaikkein hädänalaisimmille ihmisille, jotka ovat humanitaarisen avun tarpeessa.

kolme lasta kelluu tulvavedessä kannen päällä
Kuva: Pierre Peron / UNOCHA.

YK-liiton kampanjassa kerätyt varat ohjataan kaikkein kriittisimpiin kohteisiin YK:n hätäapurahaston (Central Emergency Response Fund, CERF) kautta.

Kuinka paha tilanne on maailmassa nyt?

Maailmaa koettelee modernin historian laajin ruokakriisi. Miljoonat ihmiset ovat vaarassa joutua aliravituiksi ilmastonmuutoksen vaikutusten, konfliktien ja globaalin talouden taantuman vuoksi. Tällä hetkellä vakavasta ruokaturvattomuudesta kärsii ennätysmäiset 345 miljoonaa ihmistä 79 maassa. Jopa 43 miljoonaa ihmistä on ajautumassa nälänhädän partaalle 51 eri maassa.

Mikä on YK:n hätäapurahasto?

Hätäapurahasto on vuonna 2005 YK:ssa perustettu maailman suurin tukirahasto. Se rahoittaa humanitaarista toimintaa siellä, missä kriisit iskevät. Työn tekevät YK:n eri järjestöt, joilla on vankka osaaminen avustustyöstä ja mahdollisuus toimia nopeasti.

CERF on jatkuvasti osoittanut tehokkuutensa oikein ajoitetuilla ja ihmishenkiä pelastavalla toiminnalla. Rahasto on koordinoinut pelastustyötä 110 maassa ja alueella.

Ilmastohätätilan edetessä CERF:istä on tullut johtava maailmanlaajuinen humanitaarinen rahoituskanava, josta avustetaan niitä humanitaarisia hätätilanteita, joiden syynä on ilmaston muuttuminen. Keskimäärin 27 prosenttia rahaston määrärahoista kohdennetaan ilmastoon liittyvään katastrofiapuun.

Uraauurtavaa työtä ilmastokriisin keskellä

Viime vuosina CERF on tehnyt innovatiivisia humanitaarisia rahoitusratkaisuja ilmastoon liittyvissä hätätilanteissa. Uraauurtava ennakoiva toiminta ihmishenkien pelastamiseksi vähentää kärsimystä ja auttaa yhteisöjä lieventämään ilmastoon liittyvien katastrofien aiheuttamia humanitaarisia vaikutuksia.

Ilmastohätätila – Climate Action

Ilmastonmuutos näkyy maailmassa jo nyt. Yhä ankarammat sääilmiöt ovat lisääntyneet merkittävästi ja maailmanlaajuiset humanitaariset tarpeet ovat kasvaneet. Katastrofit, kuten tulvat, kuivuus, myrskyt ja äärimmäinen kuumuus ovat ongelmana kaikkialla maailmassa.

Miten voit lahjoittaa?

Voit lahjoittaa tekstiviestillä (20 e) lähettämällä viestin YK20 numeroon 16155. Tai voit lahjoittaa haluamasi summan MobilePaylla 41824 tai ostamalla lahjoituksen tästä YK-liiton verkkokaupasta. Voit myös lahjoittaa vapaasti valitsemasi summan suoraan YK-liiton keräystilille.

Lue lisää: YK:n hätäapukeräys
Lahjoita verkkokaupassa: YK:n hätäapukeräys - Tee lahjoitus

Keräystiedot:

RA/2021/142 10.02.2021 - voimassa koko Suomen alueella Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Poliisihallitus DABAFIHH
FI8880299710006413
0202338-8 Suomen YK-liitto ry Helsinki
Jos haluat lahjoittaa muun summan tai tehdä yrityslahjoituksen, voit tehdä rahasiirron suoraan tilille viestillä: DanskeBank FI88 8029 9710 0064 13

Eri keinot lahjoittaa
Video file