YK-päivä

Äitejä ja lapsia terveysklinikalla Botswanassa
Kuva: Rauli Virtanen.

World Health Day

Maailman terveyspäivää vietetään aina 7. päivä huhtikuuta, joka on myös vuonna 1948 perustetun Maailman terveysjärjestön perustamispäivä. Jokaisena vuonna terveyspäivälle on valittu erityinen terveydellinen teema.

Vuonna 2021 teemana on reilumman ja terveellisemmän maailman rakentaminen.

Terveyspäivän aikana on perinteisesti rohkaistu ihmisiä eri puolilla maailmaa osallistumaan yhteisöllisesti terveyttä edistäviin aktiviteetteihin. Tänä vuonna kampanjassa muistutetaan siitä, että terveyden suhteen maailma on edelleen epätasa-arvoinen. Koronapandemia on osoittanut, että osa maailman ihmisistä syntynyt ja kasvanut olosuhteissa, joissa hyvät terveyspalvelut ovat tarjolla. Samaan aikaan ihmisryhmät eri puolilla maailmaa joutuvat kamppailemaan oman päivittäisen toimeentulonsa, asumisensa ja koulutuksensa kanssa. Terveellinen ja turvallinen ympäristö ei ole kaikille itsestääänselvyys ja monet joutuvat elämään vailla puhdasta vettä ja ilmaa, ruokaturvaa ja terveyspalveluja.

"Se ei ole pelkästään epäreilua. Se on estettävissä." Tämä on YK:n viesti maailman terveyspäivänä. Koronapandemia on jättänyt jälkensä kaikkiin maihin, mutta eniten se vaikuttaa niihin yhteisöihin, jotka ovat jo valmiiksi vailla hyviä terveyspalveluja.

Teemapäivän kotisivu

We agree that health is a right, not a priviliege
Terveys on oikeus, ei etuoikeus. On aika rakentaa reilumpaa ja terveellisempää maailmaa kaikille!