YK-päivä

Ruuanlaittoa Vietnamissa
Kuva: Rauli Virtanen.

World Food Day

Yli 800 miljoonaa ihmistä elää nälkäisenä ympäri maailmaa, samalla kun kaikesta tuottamastamme ruuastamme katoaa hävikin myötä taivaan tuuliin noin kolmannes. Samalla kun miljardit kärsivät ravintoaineiden puutteista, elää maailmalla 1,4 miljardia ihmistä ylipainon kanssa joista neljänneksellä ylipaino tuottaa vakavia terveydellisiä ongelmia, altistaen heidät sydän-, sokeritaudille ja muille sairauksille.

Maailman ruokapäivän on ottanut omakseen kansalaisyhteiskunta ympäri maailmaa, koska ruuantuotannon epäkohtien, huonojen syömistottumusten ja köyhimpien alueiden nälänhätä ovat ongelmia, joista monet ovat meille myös arkipäiväämme. Ruokapäivän aikana voimme tarkastella luvan kanssa omia ruokailutottumuksiamme, havaita yhteiskuntamme ruokaan liittyviä epäkohtia ja vaatia niihin muutoksia. Muutos on hyvä aloittaa yksilötasolla esimerkiksi tarkastamalla annoskokonaan, monipuolistamalla ruokavaliotaan ja käyttämällä enemmän aikaa terveellisten raaka-aineiden ja ruokalajien käyttämiseksi mutta yhdessä voimme vaikuttaa myös suuremman mittakaavan ongelmiin, kuten kehitysmaiden nälänhätää ehkäisemällä tukemalla kansalaisyhteiskuntaa ja vaatimalla esimerkiksi vähittäistavarakaupan ja maatalousteollisuuden järkeistämistä, mutta pyöristyttävät hävikkiluvut kaunistuisivat edes ripauksen, ennen seuraavaa ruokapäivää.

YK:n yleiskokouksen julistus, 5.12.1980, A/RES/35/70

Teemapäivän kotisivu