Koronavirus on juuri nyt saavuttamassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Köyhyyden, kriisien ja katastrofien keskellä on jo valmiiksi pulaa puhtaasta vedestä, saippuasta ja terveydenhuollosta.

Auta heikoimmassa asemassa olevia ja tue YK:ta pandemian pysäyttämisessä!

Lahjoita »

YK-päivä

Maailman aids-päivä

World Aids Day

Kansainvälinen aids-päivä on yksi maailman tunnetuimmista globaaleista terveyteen liittyvistä teemapäivistä. Maailman terveysjärjestö WHO vietti sitä ensimmäistä kertaa vuonna 1988. Se oli myös WHO:n historian ensimmäinen terveyden teemapäivä ja aloitti näin tärkeän perinteen, jonka myötä järjestö on omistanut jo kahdeksan teemapäivää merkittäville terveyskysymyksille.

YK:n HIV/AIDS-ohjelma on vuodesta 1996 lähtien toiminut YK:n aidsia ehkäiseviä toimia koordinoivana yhteistyömuotona.

Aids-päivän tarkoitus on muistaa heitä, jotka ovat joutuneet taudin nujertamiksi. Samalla teempäivä nostaa esiin jo saavutettuja voittoja hiv/aids-hoidon saralla. Vaikka YK:n aids-työ on ollut varsin tehokasta ja taudin leviämisen vauhtia on saatu hillittyä, kuolee aidsiin ja siihen liittyviin komplikaatioihin edelleen 1,6 miljoonaa ihmistä vuosittain. Uusia hiv-tartuntoja saa vuosittain yli kaksi miljoonaa ihmistä ja maailmanlaajuisesti hivin kanssa elää peräti 35,3 miljoonaa ihmistä (2012).

Teemapäivän kotisivut (YK)

Teemapäivän kotisivut (WHO)