YK-päivä

Kansainvälinen ydinkokeiden vastainen päivä

Marshall-saarilla asuu paljon Bikini-atollin seudulta säteilyn alta evakuoituja ihmisiä. Kuva: Rauli Virtanen.

International Day Against Nuclear Tests

Sotilaalliseen käyttöön tarkoitettuja ydinaseita testattiin ensimmäistä kertaa 16. heinäkuutta 1945, ja siitä lähtien kokeita on tehty maailmanlaajuisesti lähes kaksituhatta. Testejä jatkettiin vuosikymmenen ajan huolimatta niiden järisyttävistä vaikutuksista ihmisiin ja luontoon, mutta vuonna 1996 saatiin neuvoteltua kansainvälinen niiden lopettamiseen pyrkivä mekanismi, Täydellinen ydinkoekieltosopimus CTBT, jota ei kuitenkaan ole saatu vielä otettua käyttöön, koska sen edellyttämistä ratifioijamaista kahdeksan ei ole sitä vielä ratifioinut eikä kaksi edes allekirjoittanut.

Joulukuussa 2009 YK:n yleiskokous julisti ydinkokeiden vastaisen päivän tarkoituksenaan lisätä tietoisuutta ja koulutusta ydinkokeiden vaikutuksista ja niistä luopumisen välttämättömyydestä matkalla kohti ydinasevapaata maailmaan. YK:n tavoitteena ei tulisi olla mikään muu ja tästä asiasta on samaa mieltä lähes kaikki sen jäsenvaltiot.

YK:n yleiskokouksen julistus, 2.12.2009, A/RES/64/35

Teemapäivän kotisivu