YK-päivä

Kansainvälinen vangittujen ja kadonneiden YK:n työntekijöiden solidaarisuuspäivä

International Day of Solidarity with Detained and Missing Staff Members

25. maaliskuuta vuonna 1985 YK:n palestiinalaispakolaisten avustusjärjestön UNRWA:n työntekijä, journalisti Alec Collett kidnapattiin kesken työtehtäviensä lähellä Beirutin lentokenttää Libanonissa. Yli 24 vuoden ajan Collettn perheensä eli siinä toivossa, että hänet vielä joskus löydettäisiin hengissä, mutta tämä toivo sammui vuonna 2009, kun hänen ruumiinsa viimein löydettiin ja tunnistettiin.

YK:n vangittuja ja kadonneita työntekijöitä kohtaan solidaarisuutta osoittavaksi teemapäiväksi on valikoitunut tuo päivä, jona Alec Collett katosi teille tiettämättömille. YK muistuttaakin joka vuoden maaliskuun 25. päivänä, että järjestön jäsenvaltioilta vaaditaan kaikki mahdolliset toimet YK:n työntekijöiden ja rauhanturvaajien turvallisuuden takaamiseksi heidän työssään.

25:tenä maaliskuuta on syytä myös kunnioittaa kaikkien niiden YK:n tehtävissä toimivien rohkeutta ja omistautuneisuutta, jotka ottavat suuria henkilökohtaisia riskejä auttaakseen vähäosaisempia. Jalojen tarkoitusten palkkana ei tulisi koskaan olla niin raskaita uhrauksia kuin joita he joskus joutuvat pakon edessä tekemään.

Teemapäivän kotisivu