YK-päivä

Kansainvälinen jazz-päivä

Hattupäinen mies laulaa lavalla, käsissä pieniä rytmisoittimia. Mustavalkokuva
Jazz-musiikista on tullut vuosien varrella kansainvälinen ilmiö, jolla on eri muotoja kulttuurista, kielestä, alueesta ja vaikutteista riippuen. Kuva: SeppH/Pixabay

International Jazz Day

"Elämä on kuin jazzia.. se on parasta improvisoituna." - George Gershwin

Jazzista on tullut kansainvälinen taidemuoto, joka on kehittynyt matkoillaan ympäri maailmaa, lainaten vapaasti eri kansojen ja alueiden kulttuuriperinnöstä ja paeten jäykkiä määritteitä. Se puhuu monia kieliä ja on yhdistänyt ystävänsä rodusta, uskonnosta, etnisistä ja kansallisesta juuristaan riippumatta. Tästä syystä Unesco koki vuoden 2010 kulttuurien lähentymisen vuoden kunniaksi sopivaksi esittää tästä eteenpäin huhtikuun 30. päivän jokavuotiseksi jazzin päiväksi.

Kansainvälistä jazzpäivää johtaa legendaarinen pianisti ja säveltäjä Herbie Hancock, joka toimii UNESCOn kulttuurienvälisen vuoropuhelun hyvän tahdon lähettiläänä.

Vuonna 2024 virallinen jazzpäivän päätapahtuma järjestetään Marokossa. Lisäksi jazzpäivän viettoon osallistutaan 190 maassa. Tapahtumia voi ilmoittaa mukaan kansainväliselle sivustolle.

Suomessa Jazzliitto kannustaa kaikkia jazzin ystäviä osallistumaan kansainvälisen jazzpäivän juhlintaan erilaisten tapahtumien merkeissä. Päivää voi tehdä tunnetuksi myös sosiaalisessa mediassa #jazzpäivä tunnuksella. Jazzpäivän kampanjan tavoitteena on tehdä tunnetuksi merkkipäivää sekä jazzin asemaan rauhan, kulttuurienvälisen vuoropuhelun, yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien airuena.

UNESCOn julistus jazz-päivästä, 26.8.2011, 187 EX/46

Teeman kotisivu

Vuoden 2024 jazz-päivän tapahtumia globaalisti

Suomen jazzliitto jazzpäivän kampanja

Jazzpäivä-kampanjan, jonka kasvoina tänä vuonna loistavat jazzmuusikot Abdissa “Mamba” Assefa ja Aili Ikonen
Jazzpäivä-kampanjan kasvoina tänä vuonna loistavat jazzmuusikot Abdissa “Mamba” Assefa ja Aili Ikonen. Kuva: Suomen jazzliitto.